احادیث داستانی صداقت در قیمت گذاری

پیامبر(ص) به شخصی سفارش کرد که چه هنگام خرید و چه هنگام فروش، قیمت واقعی که در نظر دارد بگوید.

سنن ابن ماجة عن قیلة امّ بنی أنمار:

أتَیتُ رَسولَ اللّهِ(ص) فی بَعضِ عُمَرِهِ عِندَ المَروَةِ، فَقُلتُ: یا رَسولَ اللّهِ، إنِّی امرَأَةٌ أبیعُ وأَشتَری، فَإِذا أرَدتُ أن أبتاعَ الشَّیءَ سُمتُ بِهِ أقَلَّ مِمّا اُریدُ، ثُمَّ زِدتُ، ثُمَّ زِدتُ حَتّی أبلُغَ الَّذی اُریدُ، وإذا أرَدتُ أن أبیعَ الشَّیءَ سُمتُ بِهِ أکثَرَ مِنَ الَّذی اُریدُ، ثُمَّ وَضَعتُ حَتّی أبلُغَ الَّذی اُریدُ.

فَقالَ رَسولُ اللّهِ(ص): لا تَفعَلی یا قَیلَةُ! إذا أرَدتِ أن تَبتاعی شَیئا فَاستامی بِهِ الَّذی تُریدینَ، اُعطیتِ أو مُنِعتِ، وإذا أرَدتِ أن تَبیعی شَیئا فَاستامی بِهِ الَّذی تُریدینَ، اُعطیتِ أو مُنِعتِ.[۱]

سنن ابن ماجة ـ به نقل از قَیلَة امّ بنی انمار ـ:

پیامبر خدا(ص) در یکی از عمره هایش در مروه بود که نزد ایشان رفتم و گفتم: ای پیامبر خدا! من خرید و فروش می کنم. وقتی می خواهم چیزی را بخرم، قیمتی کمتر از آنچه مورد نظرم هست، پیشنهاد می کنم و سپس، قیمت را بالا و بالاتر می برم تا به آن مبلغی که مورد نظرم هست، می رسم و زمانی که می خواهم چیزی را بفروشم، بیشتر از مبلغ مورد نظرم پیشنهاد می دهم و سپس کم می کنم تا به مبلغی که مورد نظرم هست، می رسم.

پیامبر خدا(ص) فرمود: «ای قیله! این کار را مکن. هر گاه خواستی چیزی را بخری، قیمتی را که می خواهی، پیشنهاد کن، خواه به تو بدهند یا ندهند، و زمانی هم که می خواهی چیزی را بفروشی، قیمت مورد نظرت را پیشنهاد کن، خواه به آن قیمت به تو بدهند یا ندهند.


[۱]. سنن ابن ماجة: ج ۲ ص ۷۴۳ ح ۲۲۰۴، الطبقات الکبری: ج ۸ ص ۳۱۱، اسد الغابة: ج ۷ ص ۲۳۸الرقم ۷۲۲۹، التاریخ الکبیر: ج ۸ ص ۴۱۸ الرقم ۳۵۵۱، کنز العمّال: ج ۴ ص ۴۵ ح ۹۴۳۱، دانشنامه قرآن و حدیث، ج ۱۷، ص ۱۸۲.