نقش خانواده‌ي حديث در فهم متون نهج البلاغه - صفحه 73

پيوستگي علم و حلم را بيان داشته و فرمودند:
«وَ سُئِلَ عَنِ الْخَيْرِ مَا هُوَ فَقَالَ... وَ لَكِنَّ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ وَ أَنْ يَعْظُمَ حِلْمُك»؛ هنگامى كه از او پرسيدند كه خير چيست؟ چنين فرمود: ... بلكه خير آن است كه علمت افزون و بردباريت بسيار باشد.۱
امّا در احاديث بخش دوم، اين مسأله با تعابيري صريح بيان شده است؛ مثلاً در روايتي، بردباري شرط دانش معرفي شده است: «لا علم لمن لا حلم له» كسي كه حلم ندارد، بهره‌اي از علم نيز ندارد.۲
و يا ثمره‌ي دانش، منوط به حلم‌ورزي دانسته شده است:
«لن يُثمِرَ العلم حتي يُقارنهُ الحلم»؛ دانش ثمري نمي‌دهد تا اين كه حلم و بردبارى همراه آن شود.۳
هم‌چنين در حديثي از امام باقر(عليه‌السلام) از پيوستگي علم و حلم با تعبير«اختلاط و آميزش» ياد شده است:
«ما شيب شيءٌ بشيءٍ أحسن مِن حلمٍ بعلمٍ»؛ هرگز دو چيز با هم آميخته نشدند كه بهتر از آميخته شدن دانش و بردباري باشد.۴

وظيفه حليم

يكي ديگر از موضوعاتي كه در روايات حلم بدان اشاره شده، مسئوليت و وظيفه‌اي است كه بر دوش انسان بردبار قرار دارد. در اين‌باره برخلاف بخش اوّل، وظايف متعددي در بخش دوم براي انسان بردبار تعريف شده است؛ وظايفي نظير:
1. عفو و گذشت: «ليسَ الحليمُ مَن عَجزَ فهجمَ وإذا قدر انتقمَ إنما الحليمُ مَن إذا قدر عفَا»؛ بردبار نيست كسى كه چون عاجز باشد خاموش شود و هرگاه توانا گردد، انتقام كشد، بلكه بردبار كسى است كه هرگاه توانا باشد درگذرد.۵
2. تواضع: «أَوْحَى اللَّهُ إِلَى عِيسَى أن كُنْ لِلنَّاس فِي الْحِلْم كَالْأَرْضِ تَحْتَهُمْ وَ فِي السَّخَاءِ كَالْمَاءِ الْجَارِي»‏؛ خداوند متعال به عيسي(عليه‌السلام) وحي نمود كه براي مردم در بردباري، هم‌چون زمين زير پايشان باش و در سخاوت چونان آب جاري.۶
3. صبر و گذشت: «إنمَا الحَليمُ مَن إذَا أوذيَ صَبرَ وَ إذا ظُلمَ غفرَ»؛ به‌درستى كه بردبار كسى است كه هرگاه ايذاء شود، صبر كند و هرگاه مورد ستم واقع شود ببخشايد.۷

اصل و ريشه حلم

برخي مفاهيم و صفات اخلاقي به دليل خصوصيّت و قابليتي كه دارند، سرچشمه‌ي ديگر صفات قرار گرفته و در واقع بين صفات ديگر ريشه دوانده‌اند. طبق روايات موجود، صفت

1.(همان، حكمت۹۴.)

2.(غرر الحكم، ح۶۴۳۱.)

3.(همان، ح۷۴۱۱.)

4.(الارشاد، ج۲، ص۱۶۷.)

5.(غرر الحكم، ح۶۴۳۷.)

6.(تنبيه الخواطر، ج۱، ص۸۱.)

7.(غرر الحكم، ح۶۴۰۸.)

صفحه از 77