مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : هدایة الامة الی احکام الائمة(ع)
محل نشر : مشهد
ناشر : آستان قدس رضوی
تاریخ انتشار : 1412 ـ 1414 ق
تعداد جلد : 8
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

هدایة الامة الی احکام الائمة(ع)

کتاب، تلخیص تفصیل وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه است.

کتاب، تلخیص تفصیل وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه است. نویسنده به دلیل حجیم بودن وسائل الشیعه، با حذف اسناد روایات، و نیز روایت های تکراری، وسائل را در دوازده بخش برای تبرک به نام دوازده امام، و بنا به درخواست جمعی از مؤمنان خلاصه کرده است و از این رو، برای کسانی که فرصت استفاده از آن کتاب را ندارند، این کتاب بسی غنیمت است.

کتاب، بر اساس نسخه های زیادی که از دوران مؤلف باقی مانده احیا و چاپ و منتشر شده است. ویژگی های کتاب بنا به نوشته مؤلف، به گونه ای است که روایت های آن از کتاب های معتبر نقل و اسانید آن برای رعایت اختصار حذف گردیده، و روایاتی نقل شده که معارض نداشته و با قرائن و مرجحاتی برای تقدم آنها وجود داشته است.

کتاب، دارای چند مقدمه در عقل، علم، شناخت خدا، عدالت، نبوت، امامت، معاد، اسلام، ایمان، کفر، و ویژگی عالمانی که شایسته علم آموزی هستند و مسائلی که باید آموخت با عنوان مقدمات عبادت ذکر شده اند، می باشد.

کتاب، پس از مقدمه های یاد شده با مباحثی در باره عبادات آغاز و بر اساس تبویب کتاب های فقهی باب بندی شده و از طهارت شروع و در حدود و دیات پایان می پذیرد.

این اثر، دارای خاتمه ای در دوازده فائده، در باره سبب و فائده تألیف این کتاب، مصادر آن، غیبت صغرا، اصحاب اجماع، پاره ای از اصول و کتاب ها، توثیق شدگان ائمه(ع)، توضیحاتی در باره اصطلاحات اوایل احادیث و سفرای امام زمان است.