مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : گذری بر سیره پیامبر اعظم(ص) در منابع اهل سنّت
پديدآورنده : علی اصغر قربانی
محل نشر : قم
ناشر : مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1385 ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 58
قطع : رقعی
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

گذری بر سیره پیامبر اعظم(ص) در منابع اهل سنّت

سیره و روش زندگی پیامبر اسلام(ص) از منابع اهل سنت گزینش شده است.

پیامبر اکرم(ص)، نقطه اشتراک همه مسلمانان و سند افتخار ماست. هیچ مسلمانی نیست که به آن حضرت عشق نورزد و به نام مبارک ایشان تبرک نجوید. ازاین رو، همه مذهب های اسلامی برای گردآوری سیره گرامی آن حضرت کوشیده و از این راه توانسته اند تا حدی دَین خود را ادا کنند.

بزرگان و اندیشمندان اهل سنّت نیز به تدوین و تألیف سیره و فضایل حضرت پرداخته اند که از جمله معتبرترین و مشهورترین آنها می توان به طبقات ابن سعد، سیره ابن هشام، سیره ابن کثیر و سیره حلبی اشاره کرد.

نویسنده در این پژوهش بر آن شده است تا با بیان سیره و فضایل پیامبر اعظم(ص) از دیدگاه اهل سنّت، با نزدیک کردن دیدگاه های مذاهب گوناگون به یکدیگر، برای ترویج فرهنگ ناب محمدی(ص) در سالی که به آن حضرت اختصاص دارد، گام بردارد.

این پژوهش، هفت فصل دارد. در فصل اول تا سوم، رویدادهای زمان تولد، ویژگی های شخصیتی پیامبر از زبان علی(ع) و سپس حوادث پیش از بعثت و نیز نشانه های رسالت بیان شده است.

فصل چهارم به منزلت و مقام پیامبر اعظم(ص) اختصاص دارد. فصل پنجم و ششم به بررسی اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی حضرت می پردازد.

در پایان کتاب، پیش گویی های آن حضرت با عنوان هایی چون: ویژگی های خوارج و معرفی آنان به اصحاب، پیکار با نهروانیان، برترین عبادت و کشته شدن عمار به دست فئه باغیه، سامان یافته است.