مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : الامام السجّاد
پديدآورنده : حسین باقر
ناشر : مؤسسة الاعراف
تاریخ انتشار : 1419 ق
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 160
قطع : رقعی
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

الامام السجّاد

عنوان فرعی:
محاولة لاکتشاف دور الامام الرابع فی الامة من خلال تشخیص المرحلة و الاهداف والوسائل التی کان یعتمد علیها فی قیادة المسیرة الاسلامیة المظفرة

تحقیقی درباره ابعاد مختلف شخصیت و امامت امام سجاد(ع) و سیره سیاسی و عبادی و اخلاقی آن حضرت می باشد. در این نوشتار سعی شده است رهبری امت اسلام توسط امام سجاد(ع) و روش های مختلف آن امام برای هدایت امت پیامبر(ص) به ویژه پس از واقعه عاشورا به تصویر کشیده شود و موضع گیری های خاص آن حضرت در قبال طاغوت های زمان خویش مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

نویسنده ابتدا به نقش مشترک همه ائمه در تاریخ اسلام پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) و سکان داری هدایت بشر اشاره کرده آنگاه نقش امام سجاد(ع) را به طور جداگانه برجسته کرده است. نویسنده در این راستا به اوضاع مضطرب سیاسی اجتماعی به وجود آمده پس از حادثه کربلا اشاره کرده و مسئولیت امام سجاد(ع) را در این زمینه به ویژه سر و سامان دادن به امور شیعیان بسیار حساس و مهم ارزیابی نموده است، آنگاه به بررسی امامت امام سجاد(ع) و تبیین ضرورت شناخت مقام ائمه(ع) و محبت به آنان در کلام و سیره آن حضرت پرداخته شده و تلاش های ایشان برای شناساندن مقام و منزلت ائمه(ع) به شیعیان توصیف گردیده است.

در بخش دیگری از کتاب نویسنده به ابعادی از زعامت و رهبری همه جانبه امت اسلام توسط امام سجاد(ع) اشاره کرده و این تصویر را که آن امام به گوشه نشینی و عزلت پرداخته و در صحنه های سیاسی و اجتماعی حاضر نبوده را به شدت رد کرده و تقویت مسأله امامت و افزایش شناخت و محبت شیعیان به اهل بیت(ع) و روشنگری های مکرّر آن امام در ایام حج را دلیلی بر ادعای خود دانسته است.

در قسمت دیگری از کتاب نویسنده به موضع گیری های امام سجاد(ع) در قبال حاکمان عصر خویش و تأیید جنبش هایی مانند قیام توابین، قیام ابن زبیر، قیام مختار، قیام شیعیان مدینه اشاره کرده و رهبری کردن مخفیانه این جنبش را دلیلی بر فعال بودن آن امام در صحنه های سیاسی و اجتماعی عنوان نموده است.

نقش امام سجاد(ع) در زنده نگه داشتن قیام امام حسین(ع) و پاسداری از پیام جاودانه آن حضرت در کربلا به وسیله گریه و عزاداری، تحلیلی بر جنبه های تربیتی و عرفانی عبادت امام سجاد(ع) به ویژه به جهت ادعیه معروف صادر شده از جانب آن حضرت، هدف امام سجاد(ع) در آزاد کردن بردگان و رواج فرهنگ انفاق و دستگیری از ضعفاء از منظر اخلاقی و سیاسی از دیگر مندرجات ارایه شده در این نوشتار است.