كافى در آينه پژوهش - صفحه 145

شده است. همچنين به رسم پايان نامه هاى دانشگاهى ، دو صفحه چكيده به زبان انگليسى نيز دارد.

2. دفاع عن الكافى، ثامر هاشم حبيب العميدى، دو جلد. قم: مركز الغدير للدراسات الاسلامية، 1415، 768 + 787 صفحه.

1.2. كتاب جاودانه كافى، به دليل اهميت وارزش والا، از ديرباز مورد توجّه دو گروه بوده است: پيروان اهل بيت عليهم السلام، و فرقه هاى ديگر.
گروه اول، به ديده ارج گزارى به آن نگريسته اند، گرچه خود رااز بحث و بررسى هاى علمى در مورد آن بى نياز نديده اند. كتابهاى حديثى و فقهى و شيعه اماميه، گواه روشن بر اين مدّعا است. امّا در ميان دانشمندان گروه هاى ديگر، كسانى بوده اند كه به شيوه غير علمى، اشكال هايى بر كافى وارد ساخته اند. اينان، ذهن و انديشه افرادى را كه فرصت و حوصله ژرف نگرى و بازكاوىِ سخنان راندارند، نسبت به اين كتاب شريف، مكدّر ساخته ونوعى بد بينى در مورد اين كتاب جاودانه در آنان پديد آورده اند، بدون اينكه آن تشكيك ها مبنا و جايگاه علمى داشته باشد.
با توجه به اين مقدمه ، نويسنده كتاب، پس ازنگارش ونشر «الشيخ الكلينى البغدادى و كتاب الكافى» كه عمدتا حول محور فروع كافى بود ، پژوهش هاى خود را درباره كافى ـ با تكيه بر بخش اصول، و به ويژه از ديدگاه نسبت هايى كه به آن كتاب و پيروآن به شيعه اماميه مى دهندـادامه داد. و كتاب «دفاع عن الكافى» بدين سان پديد آمد.
2.2. مؤلف، كتاب را در دو مقدمه كوتاه و چهار باب اصلى سامان داده است.
مقدمه اول، به معرفى كتاب كافى و مؤلف بزرگوار آن اختصاص دارد [ج 1، ص 25 ـ 42]. و مقدمه دوم، شامل بحث هاى اساسى و زير بنايى در مورد امامت و خلافت الهى است، مانند: مبانىِ قرآنى وحديثى آن، ويژگى هاى امام به ويژه عصمت، جايگاه نصّ در امامت الهى. در اين بخش، آيه تطهير (احزاب، 33)، آيه ولايت (مائده، 55)، حديث غدير، حديث ثقلين، حديث منزلت و حديث دار، مورد بررسى مختصر ـ از جهت سند و دلالت ـ قرار مى گيرد.
پس از اين دو مقدمه، چهار باب اصلى كتاب بدين ترتيب آغاز مى شود:
بـاب اول ـ پاسـخ به پـرسش هاوپـنـدارها در مـورد امـام مـهـدى عليه السلام [ ج 1، ص

صفحه از 155