عرضه حديث بر قرآن‏ - صفحه 100

ضربين: فضرب منه يوجب العلم ايضاً، و هو كل خبر تقترن اليه قرينة توجب العلم. و ما يجرى هذا المجرى يجب ايضاً العمل به و هو لاحق بالقسم الاول. و القرائن اشياء كثيرة: منها: ان تكون مطابقة لادلة العقل و مقتضاه، و منها: ان تكون مطابقة لظاهر القرآن و... فانّ جميع هذه القرائن تخرج الخبر من حيز الاحاد، و تدخله فى باب المعلوم و توجب العمل به» (12: ج 1، ص 3)
عرضه روايات بر قرآن به جهت تثبيت صدور حديث از معصوم عليه السلام مى‏باشد نه براى تصحيح كلام معصوم عليه السلام چرا كه خداوند متعال، كلام معصوم عليه السلام را نوعى وحى بيانى دانسته كه عارى از خطا و سهو مى‏باشد و درباره رسول اكرم صلى اللَّه عليه وآله مى‏فرمايد: «ما ينطق عن الهوى ان هو الا وحى يوحى.» (نجم (۵۲) / ۳)امام رضا عليه السلام نيز در حديث بلندى تأكيد مى‏فرمايد كه پيامبر صلى اللَّه عليه وآله هرگز مخالف قرآن سخن نگفته و حرامى از آن را حلال و حلال آن را حرام نمى‏كند و در اين راستا به آيه «ان اتّبع الا ما يوحى الىّ»استشهاد مى‏نمايد. (3: ج 27، ص 113، ح 33354)
به عبارت ديگر، قلب معصوم عليه السلام ظرف مشيّت و اراده الهى است به طورى كه چيزى را اراده نمى‏كند مگر آنكه خداوند متعال آنرا اراده نمايد. امام عصر عليه السلام مى‏فرمايد: «قلوبنا اوعية لمشيّة اللَّه فاذا شاء شئنا.» (۱۸: ج ۵۲، ص ۵۱)
از اين‏رو هدف از عرضه روايات بر قرآن، آن است كه ما به صدور حديث از معصوم عليه السلام اطمينان يابيم و اگر حديثى را مخالف قرآن يافتيم حكم به عدم صدور آن از معصوم بنماييم، چرا كه تناقض و تنافر ميان قرآن و قول معصوم عليه السلام وجود ندارد، نه آنكه در مواردى احتمال سهو، خطا و يا نسيان را بر ائمه عليهم السلام جايز بدانيم و يا در مقام تصحيح كلام معصوم عليه السلام برآييم. علاوه بر اين خاطرنشان مى‏شود كه برخى كلام معصوم عليه السلام را هم سطح و هم‏تراز با آيات قرآن ارزيابى نموده و هيچگونه ترجيح و برترى بر آيات قرآن نسبت به قول قطعى صدور معصوم عليه السلام قائل نيستند،

صفحه از 112