عرضه حديث بر قرآن‏ - صفحه 107

آيات قرآن، موافقتى را نمى‏توان يافت، گرچه مخالفتى نيز مشاهده نمى‏شود.

ج) روايات مخالف با قرآن‏

بايد توجه داشت كه در مواردى روايات مخالف با قرآن را نبايد بطور كامل كنار نهاد و حكم به عدم صدور آن از معصوم نمود. بلكه ممكن است مشمول روايات تقيه و روايات نسخ باشند.
در اينگونه موارد نه تنها موافقتى با آيات قرآن مشاهده نمى‏گردد، بلكه مخالفت ظاهرى روايات با قرآن محسوس و روشن است.
1. روايات تقيّه: تقيّه را سخن و عملى برخلاف معتقدات درونى با هدف دفع ضرر جانى و مالى و... تعريف نموده‏اند. (22: ص 49) و آيه شريفه «من كفر باللَّه من بعد ايمانه الّا من اكراه و قلبه مطمئن بالايمان و لكن من شرح بالكفر صدراًفعليهم غضب من اللَّه و لهم عذاب عظيم.» (نحل (۱۶) / ۱۰۶) را درباره جواز تقيّه و در خصوص شكنجه و آزار عمّار ياسر دانسته‏اند. با نزول اين آيه، خداوند تقيه عمار ياسر را - كه جهت حفظ جان خود كلمه كفر بر زبان جارى كرده بود - به رسميت شناخت و رسول خدا در مقام تفقد از وى فرمود: «اگر كفار به سوى تو بازآمدند، تو نيز هم‏عقيده آنان شو. خداوند در مورد تو آيه‏اى نازل كرده است و در آن به تو فرمان مى‏دهد كه اگر كفار به سوى تو آمدند، تو نيز در ظاهر به سوى آنان رو و هم‏عقيده با آنان شو!» (۱۹: ص ۲۲۶)
از اين‏رو در برخى موارد ممكن است روايتى را خلاف آيات قرآن و سنت نبوى بيابيم، چنان كه امام رضا عليه السلام به اين مسئله اشاره نموده و فرموده است كه سخنان ما مطابق با كلام نبوى است، مگر به علت خوف ضرورى كه گاهى اوقات حادث مى‏شود «لانّا لا نرخّص فيما لم يرخص فيه رسول اللَّه صلى اللَّه عليه وآله و لا نامر بخلاف ما امر به رسول اللَّه الا لعلّة خوف ضرورة...» (۳: ج ۲۷، ص ۱۱۳، ح ۳۳۳۵۴)
شيخ طوسى در كتاب استبصار، روايت 187 از قول زراره آورده است: به ابوجعفر (امام باقر عليه السلام) گفتم: عده‏اى معتقدند كه گوش‏ها جزء صورت مى‏باشد. اما

صفحه از 112