مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : شخصیت شناسی عاشورا
پديدآورنده : سید رسول علوی
محل نشر : قم
ناشر : مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1380 ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 254
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

شخصیت شناسی عاشورا

نویسنده کوشیده است تا چهره و عملکرد بعضی از خواص را که منشأ بسیاری از انحراف ها و فتنه ها گردیده اند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در تحلیلی جامعه شناختی از حادثه عاشورا، به نقش دو گروه عمده خواص و عوام در آن حادثه جانسوز اشاره کردند که خواصّ، گروه پیشرو، خط دهنده و اهل فکر و تحلیل بودند و عوام، گروه دنباله رو متأثر از رویدادهای جامعه.

در تجربه عاشورا می بینیم که دنیاگرایی، پیروی از شهوات و غفلت از یاد خدا در خواصّ طرفدار حق سبب شد آنان به طرفداری از باطل برخیزند و بر این عمل خود، توجیهی دینی هم بسازند تا عوامِ زود باور نیز به طیف باطل بگروند و به جنگ با حسین بن علی(ع) ترغیب شوند. بنابراین بررسی نقش و عملکرد خواص می تواند روشنگر بسیاری از حوادث واقعه باشد.

نویسنده، در شرایط حساس کنونی، روزگار پر فتنه رهزنان ایمان کوشیده است تا چهره و عملکرد بعضی از خواص را که منشأ بسیاری از انحراف ها و فتنه ها گردیده اند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد که عبارت اند از: عبیدالله بن زیاد، عمر بن سعد ابی وقاص، شمر بن ذی الجوشن، شریح قاضی، حرمله بن کاهل اسدی، خولی بن یزید اصبحی، سنان بن انس نخعی، حصین بن نمیر تمیمی، شبث بن ربعی.