مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : فتح خون، روایت محرم
پديدآورنده : مرتضی آوینی
محل نشر : تهران
ناشر : ساقی
نوبت چاپ : 1
تاریخ انتشار : 1379 ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 132
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

فتح خون، روایت محرم

هدف نویسنده ارایه گزارش تاریخی از واقعه عاشورا نیست بلکه در صدد شرح ادبی و عرفانی آن واقعه بزرگ است در عین حال در برخی موارد تحلیلهایی نیز از برخی حوادث ارائه کرده است.

«فتح خون» هشتمین کتاب از مجموعه آثار شهید سیدمرتضی آوینی است. کتاب درباره نهضت کربلا، وقایع روز عاشورا و شهادت حسین(ع) و یاران آن حضرت است. نویسنده وقایع عاشورا از ابتدا تا انتها (البته با گزینش برخی حوادث مهم) توصیف کرده است. هدف نویسنده ارایه گزارش تاریخی از واقعه عاشورا نیست بلکه در صدد شرح ادبی و عرفانی آن واقعه بزرگ است در عین حال در برخی موارد تحلیلهایی نیز از برخی حوادث ارائه کرده است.

شهید آوینی امام حسین(ع) را انسان کاملی می داند (همچنان که چنین است) که بی حضور و وجود او حج و اعمال دیگر معنای واقعی پیدا نمی کند. او حسین(ع) را کعبه باطنی در مقابل کعبه ظاهری که متشکل از سنگ و آجر است قرار می دهد و زیارت خانه خدا را بدون حضور امام(ع) ناقص می داند.

همچنین امام حسین(ع) را مظهر عشق الهی دانسته که مصلحت اندیشی های عقل را کنار گذاشته و به مسلخ دیدار یار رو آورده است گویی حسین(ع) در این سیاره زندانی است و بایست خود را از طریق شهادت آزاد سازد و عاشورا مسیری است که حسین(ع) می تواند به آزادی دست یابد و دیگران را نیز به این آزادی دعوت می کند.

زیباترین بخش کتاب را می توان «مناظره عقل و عشق» دانست که نویسنده به خوبی از عهده آن برآمده است. از آنجا که احساسات و عواطف مؤمنین و مؤمنات باید نسبت به این حادثه برای همیشه پویا بماند این کتاب متن خوبی برای رسیدن به این هدف مهم است در عین حال از تحلیلهای قابل توجهی نیز بهره مند است. برخی دیگر از عناوین کتاب عبارت اند از: آغاز هجرت عظیم، کوفه، قافله عشق، در سفر تاریخ، کربلا و تماشاگر راز و....