فكري پيگيري شده در اين نظام پاسخگويي آشنا ميسازد. اين پرسشها، ذيل هر يك از گامهاي اساسي مخالفت با حجيت آحاد عقايدي به اين شكل طرح ميشوند:
گام (الف): ملاک در عقايد قطع است
لغت قطع به چه معناست؟
• قطع در قرآن و روايات به چه معنايي به كار رفته است؟
• قطع اصولي چيست؟
• قطع اصولي چه تفاوتي با قطع برهاني دارد؟ آيا ميان اين دو خلطي رخ داده است؟
• آيا قطع با علم و كشف تفاوتي دارد؟ (درهم آميختگي عالم ثبوت با عالم اثبات)
• فرآيند حصول قطع در انسان به چه شكل است؟ (روانشناسي قطع)
• يقين در شرع به چه معناست؟ منظور از يقينيتر چيست؟ آيا يقين، يقينتر ميشود؟
• قطع (يقين) در فروع و تفاصيل عقايدي يعني چه؟
• مسير مطلوب رسيدن بهقين نزد شارع چه مسيري است؟
• آيا يقين به تمام ابواب معارف امكانپذير است؟ مطلوب شارع در هر حوزه، چه سطحي است؟
• قطع در مسايل فقهي چه نسبتي با قطع و يقين در اصول و فروع عقايدي دارد؟
• آيا قطع اصولي، معادل يقين شرعي است؟ اگر نيست، معادل چه مرتبهاي از مراتب ديني است؟
گام (ب): واحد اعتقادي ظني است
ظن در لغت به چه معناست؟
• آيا براي ظن نيز اصطلاحات مختلفي وجود دارد؟ آيا ظن در قرآن و روايات مطلقاً مذموم است؟ امكان دارد ظني ممدوح باشد؟
• منظور از خلط انگيزه و انگيخته (فعل و حاصل مصدر) در اماره و ظن چيست؟
• رابطه قطع و ظن چيست؟ (نظريه تراكم ظنون شهيد صدر)
• آيا ظن در عقايد، در تمام سطوح و به تمام معاني ظن، مذموم است؟ (معناي ظن در عقيده)
• ظنون چه نقشي در باورهاي ما دارند؟ (جايگاه ظنون در نظام باورسازي ديني)
• متن پيام معارفي يك واحد اعتقادي، با سند آن كه دچار ظن است، چه تعاملي دارد؟
• تفاوت حوزه فقه و عقايد در تشكيل شبكه ظنون متراكم چيست؟