مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : بلاغة الامام علی بن الحسین(ع)
جمع و تحقيق : جعفر عباس حائری
محل نشر : قم
ناشر : مجمع جهانی اهل بیت(ع)
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1423ق
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 241
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

بلاغة الامام علی بن الحسین(ع)

تحقیقی درباره ابعاد بلاغی سخنان و ادعیه رسیده از امام سجاد(ع)

تحقیقی درباره ابعاد بلاغی سخنان و ادعیه رسیده از امام سجاد(ع) است. در این نوشتار به مطالعه و گردآوری برخی از خطبه ها، نامه ها و رساله های امام سجاد(ع) پرداخته شده و ضمن بیان متن این خطبه ها، نامه ها و رسائل در پاورقی توضیح برخی از زوایای علمی و ادبی کلام امام سجاد(ع) و مفهوم آنها آمده است. نویسنده کلام امام سجاد(ع) را مانند سایر ائمه معصومین(ع) در اوج بلاغت و فصاحت معرفی کرده و آن را هم ردیف کتاب شریف نهج البلاغه دانسته است.

از نظر وی در سخنان و ادعیه امام سجاد(ع) مطالب عمیقی درباره علوم قرآن، حدیث، فقه، اخلاق، سیره، تاریخ، تربیت، عقاید اسلامی، عرفان و مباحث اجتماعی وجود دارد که حاکی از جامعیت سخنان آن حضرت می باشد.

بر همین اساس نویسنده کتاب را در سه بخش تنظیم کرده است: در بخش اول برخی از خطبه ها و سخنان امام سجاد(ع) را در زمینه مسائلی مانند توحید حق تعالی، توصیف عرش الهی، زهد و تقوی، دوری از دنیا، پشت کردن به دنیا و روی آوردن به آخرت، اوصاف پیامبر اسلام و مؤمنان، تشویق بر قرائت قرآن، مناجات ها و موعظه های اخلاقی، اوصاف شیعیان و اولیای الهی، قیام امام زمان (عج)، فضایل اهل بیت(ع)، زمین کربلا، محاسبه نفس و خطبه های آن حضرت در کوفه و شام نقل کرده.

در بخش دوم کتاب نیز برخی از نامه های آن حضرت به افراد مختلف و متن رساله حقوق ایشان را درج نموده است. در این بخش نیز نگارنده برخی از موعظه های اخلاقی امام سجاد(ع) به افرادی مانند زهری، عبدالملک مروان و برخی دیگر از اصحاب و یاران خویش را منعکس کرده و مباحثی درباره حق نفس، حق عبادات، حقوق ائمه معصومین(ع)، حقوق مردم، حق خویشاوندان، همسایگان و سایر مردم، و حقوق افراد مختلف را که برگرفته از «رسالة الحقوق» آن حضرت است را بیان نموده است.

در بخش سوم نیز برخی از کلمات قصار و روایات وارد شده از امام سجاد(ع) را نقل کرده است.