مختار ثقفي در گستره آثار رجاليان - صفحه 82

ج. پيشنهاد بازداشت امام حسن عليه السلام

هنگامي كه امام حسن عليه السلام به ساباط مدائن رسيد يكي از همراهان ايشان (جاسوسان معاويه) خنجر مسمومي به ران مبارك امام حسن عليه السلام زد كه كارگر شد. سپس آن بزرگوار دستور داد تا وي را به سوي قبيله جريحي باز گردانيدند كه عموي مختار والي آنان بود. در اين جا نقل است که مختار پيشنهاد بازداشت امام را داد.
1. علل الشرايع: مختار به عموي خود گفت: بيا تا امام حسن عليه السلام را بگيريم و به معاويه تسليم نماييم تا او عراق را به ما واگذار كند. وقتي شيعيان از قول مختار كه به عموي خود گفته بود آگاه شدند تصميم گرفتند مختار را به قتل برسانند. ولي عموي مختار به وي لطفي كرد و از شيعيان خواست تا او را عفو کنند ۱.
2. البدايه و النهايه: شيعه به سبب پيشنهادي که مختار راجع به تسليم امام حسن عليه السلام به عمويش داد، نسبت به او بغض دارد. ۲.

د. مستحقّ عذاب

هم‌چنين در برخي از روايات، مختار مستحقّ عذاب دانسته شده است:
1. مستطرفات السرائر: سماعه مي‌گويد: از امام محمّد باقر عليه السلام شنيدم مي‌فرمود: «موقعي كه روز قيامت فرا مي‌رسد پيامبر اسلام، امير المؤمنين، حسن و حسين عليهم السلام از نزديك جهنّم عبور خواهند كرد. شخصي كه در جهنم است سه مرتبه فرياد مي‌زند: يا رسول اللّه! به فريادم برس. ولي پيغمبر خدا جوابي به او نخواهد داد. سه مرتبه فرياد مي‌زند: يا امير المؤمنين! به فريادم برس. آن حضرت هم جوابي به او نخواهد داد.
سپس سه مرتبه فرياد مي‌زند: يا حسين! به فريادم برس. من قاتل دشمنان تو هستم. پيامبر خدا صلي الله عليه و آله به امام حسين عليه السلام مي‌فرمايد: وي بر تو اتمام حجّت نمود. سپس امام حسين عليه السلام پس از اين جريان نظير عقاب شكاري به فريادش مي‌رسد و او را از آتش نجات مي‌دهد.
راوي مي‌گويد: من به امام صادق عليه السلام گفتم: فدايت شوم! آن شخص كه در آتش است كيست؟ فرمود: مختار است. گفتم: براي چه در آتش معذّب خواهد شد در صورتي كه قاتلان امام حسين را كشت!؟ فرمود: براي اين كه اندكي از محبّت آن دو نفر را در قلب خود داشت. قسم به حقّ آن

1.ج ۱، ص ۲۲۱

2.ج ۸، ص ۲۷۳. در متن کتاب، الحسين به جاي نام الحسن آمده و به نظر مي‌رسد تصحيف شده باشد

صفحه از 92