روش‌شناسي تفسير « المنير في العقيدة و الشريعة و المنهج » - صفحه 192

روش‌شناسي تفسير «المنير في العقيدة و الشريعة و المنهج» ۱

آمنه رضايي ۲

چکيده

تفسير المنير في العقيدة و الشريعة و المنهج را وهبه زحيلي، يکي از مفسّران معاصر اهل سنّت نوشته است. وي مذهب وي حنفي دارد و در تفسيرش نظر چهار مکتب مشهور اهل سنّت را مي‌آورد و به نظرات شيعه نمي‌پردازد. انگيزه‌اش را نوشتن تفسيري ساده، روان و قابل فهم براي عموم مردم عنوان و از تفاسير مختلف و کتاب‌هاي حديثي و احکام استفاده مي‌کند. تأليف و چاپ اين تفسير هفت سال طول کشيده و به زبان‌هاي فارسي و ترکي ترجمه شده است. در اين نوشتار، با ساختار کتاب و شيوه مفسّر آشنا مي‌شويد.

کليدواژه‌ها: تفسير قرآن، المنير في العقيدة و الشريعة و المنهج، وهبه زحيلي.

مقدّمه

به قرآن در هر عصري با ديد و نگرشي خاص توجّه مي‌شود و در هر زماني جلوه‌هاي جديدي از اين کتاب نمايان مي‌شود. در قرن معاصر نيز برخي از مفسّران سعي دارند با نگاهي نو و قرآن را از کتاب خواندني براي ثوابِ بيشتر، خارج کرده و آن را در جاي جاي زندگي انسان‌ها وارد سازند و با کاربردي نشان دادن آيات الهي در اين عصر، جلوه ديگري از اعجاز قرآن را به نمايش گذارند.
از مفسّران دورها معاصر، با اين هدف تفسيري ساده، و گويا و روان با نام المنير في العقيدة و الشريعة و المنهج در شانزده جلد نوشته است.۳ در اين پژوهش، قصد داريم اندکي با زندگي مؤلّف و سپس ساختار اين کتاب، گرايش و شيوه تفسير ايشان آشنا شويم.

1.مقاله برگزيده دومين همايش «حديثِ پژوهش».

2.دانشجوي کارشناسي ارشد علوم حديث، گرايش تفسير اثري، دانشکده علوم حديث قم.

3.. چاپي که نگارنده براي پژوهش استفاده کرده است، هفده جلد است که دو جلد آن فهرست موضوعي تفسير است.

صفحه از 226