تصديق نكردن و همچنين رد نكردن اهل کتاب امر فرموده و به آنها توصيه كرده است كه از آنان مطلبي اخذ نکنند».
ايشان در ادامه بحث ميگويد: «با بررسي تطبيقي محتواي اسفار يهود و احاديث نبوي، تفاوت آشکار اين دو کتاب در زمينه منزّه دانستن انبيا از شرک و فسق در اسلام و همچنين منزّه ندانستن ايشان در يهود مشخص ميشود». او نمونههايي را از تهمتهاي خاورشناسان در محور سوم بهتفصيل بيان و نتيجهگيري كرده است که:
اتهام ديگر او، مبني بر اقتباس سرگذشت انبيا از دين يهوديت، اتهامي باطل است؛ زيرا چگونه ممکن است نبي صلي الله عليه و آله ، سرگذشت انبيا را از دانشمندان يهود به دست آورده باشد، در حاليکه در کتب آنان، نسبت فسق و فساد انبيا، فراوان به چشم ميخورد و اين خلاف نص صريح قرآن و آموزههاي رسول خدا صلي الله عليه و آله است.
از آن جايي كه در اين قسمت، مبناي ادعاي جويتين، اطلاعات موجود در آيات قرآن است، پاسخ دادن به اين ادّعا، با توجه به متن قرآن و تطبيق آن با متن تورات و انجيل، مطلوب و پسنديده است. او در ادامه ميگويد: «اين خاورشناس ادّعا کرده كه نبي صلي الله عليه و آله خود مؤلّف قرآن است؛ زيرا نام برخي از انبياي صاحب شأن بني اسراييل، در آن نيامده است».
دليل ما بر ردّ اين ادّعا، آيات 168 سوره نسا و 78 سوره غافر است که مضمون آنها، به اين مطلب اشاره دارد که اگر نام بعضي از انبيا در قرآن نيامده و نام برخي از ايشان در آن آمده است، به انتخاب خدا بوده است، نه به انتخاب نبي صلي الله عليه و آله و اين امري الهي است.
البته بهتر بود، در کنار آن، اين دلايل هم ذکر ميشد:
نخست. شما که ادعا ميكنيد رسول خدا صلي الله عليه و آله مؤلّف قرآن است، براي اين امر، دليلي عقلي يا مستندي تاريخي بيان کنيد.
دوم. با توجّه به طعنههاي يهوديان، اگر قرار بود پيامبر صلي الله عليه و آله مؤلّف قرآن باشد، معقولتر بود که براي جلوگيري از اين تهمتهاي ناروا، نام هيچ يک از انبياي بني اسراييل را در قرآن نميآورد، نه اين که ايشان را بهتر از اسفار عهدين توصيف كند (با توجّه به محور سوم و چهارم) يا اين که آياتي را نميآورد که اشاره به توبيخ خود نبي صلي الله عليه و آله دارد ۱.
نويسنده در ادامه مقاله، منابع احاديث نبوي را با منابع اسفار تورات به صورت تطبيقي بررسي ميكند و ميگويد:
منابع احاديث پيامبر صلي الله عليه و آله مثل صحيح بخاري و صحيح مسلم ـ که صحيحترين کتابهاي حديثي به اجماع علماي اهل سنّت است ـ شامل احاديثي است که سند آنها به نبي صلي الله عليه و آله ميرسد و صاحبان آن کتابها، از محدّثان موثق هستند و جميع