مهارت‌هاي ارتباطي در « نهج البلاغه » - صفحه 257

در دنياي امروز، انسان‌ها ارتباطات بسيار گسترده‌اي با يکديگر دارند و افراد، بيشتر وقت خود را براي برقراري ارتباط با ديگران صرف مي‌کنند تا افکار، تمايلات، احساسات و تجارب خويش را با يکديگر مبادله کنند، به اهداف و آرزوهايشان دست يابند و از اين طريق نيازهاي خويش را برطرف سازند.
علي ‌رغم پيشرفت علم و فنّاوري و گستردگي جوامع، نه فقط ارتباط بين افراد افزايش يافته است، بلکه نوع برقراري ارتباط با ديگران نيز پيچيده‌تر شده و کيفيت زندگي اشخاص نيز با کيفيت تعامل با ديگران ارتباط مستقيم يافته است. بسيارند افرادي که به دليل نداشتن توانايي‌ها و استعدادهاي لازم در زمينه برقراري ارتباط با ديگران، حتي در ارتباط با نزديکان خود، با مشکلات فراواني مواجه مي‌شوند و به جاي لذّت بردن از زندگي دچار رنج و دشواري مي‌شوند.
با توجه به اهميت موضوع ارتباط در زندگي فردي و اجتماعي انسان‌ها، دانشمندان علوم گوناگون بويژه علوم اجتماعي و روان‌شناسي، آن را از جنبه‌هاي متعدد بررسي، و راه‌کارهايي براي ايجاد ارتباط مؤثر ارائه کرده‌اند. ايشان معتقدند رفتارهاي ارتباطي مانند رفتارهاي اجتماعي آموختني است و افراد براي موفقيت در ارتباط با ديگران، بايد استعدادهاي خود را در زمينه مهارت‌هاي ارتباطي با بهره‌گيري از تجارب شخصي، دانش نظري و الگوهاي مناسب ارتقا دهند ۱.
امروزه با گذر قرن‌ها و با وجود گسترش علم و فنّاوري، آن چه غبار راه انسان کمالجو را فرو مي‌نشاند و مسير صحيح زيستن را به او مي‌آموزد، بهره‌گيري از سرچشمه دانش و بصيرت پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و اهل‌ بيت عليهم السلام است. ائمه ‌اطهار عليهم السلام منابع علم و دانش هستند که از چهارده قرن پيش تا کنون، پويندگان راهشان را سيراب و شاداب کرده‌اند. افراد مي‌توانند با نگاهي پژوهش‌گرانه و تأمّل‌برانگيز در آموزه‌هاي ديني، راه‌کارهاي کلي و فراگير را به دست آورند و در زندگي به کار بندند؛ راهبردهايي که براي هر زمان و هر مکان پاسخ-گوست و نياز مردم در هر روزگار را بر طرف مي‌کند. بنا بر اين، وظيفه هر مسلمان شيعه اين است که با رفتار و گفتار اهل‌ بيت عليهم السلام روز ‌به ‌روز آشناتر شود و در آن تحقيق و تفحص کند و از مکتبي فرمان بگيرد که بر تمام ابعاد وجود آدمي احاطه کامل دارد و مطابق فطرت الهي بشر است.
نگارنده اين اثر بر آن است تا «مهارت‌هاي ارتباطي» را در نهج‌ البلاغه بررسي کند؛ کتابي که در آن مجموعه‌اي از سخنان حضرت علي عليه السلامپيشواي بزرگ شيعيان، به کوشش سيد رضي گردآوري شده است.

مهارت‌هاي زندگي

1.ارتباطات انساني، ص ۳۱

صفحه از 281