هابیل و قابیل طبق این نقل با خواهران خود ازدواج کردند اما پیش از حکم به تحریم چنین ازدواجی بوده است.
الاحتجاج عن أبی حمزة الثمالی ـ فی ذِکرِ مُحاجَجَةٍ وَقَعَت بَینَ الإِمامِ زَینِ العابِدینَ(ع) ورَجُلٍ مِن قُرَیشٍ حَولَ تَزویجِ هابیلَ بِلَوزا اُختِ قابیلَ، وتَزویجِ قابیلَ بِإِقلیما اُختِ هابیلَ ـ:
فَقالَ لَهُ القُرَشِی: فَأَولَداهُما؟! قالَ: نَعَم. فَقالَ لَهُ القُرَشِی: فَهذا فِعلُ المَجوسِ الیومَ!
قالَ: فَقالَ عَلِی بنُ الحُسَینِ(ع): إنَّ المَجوسَ إنَّما فَعَلوا ذلِک بَعدَ التَّحریمِ مِنَ اللّهِ.
ثُمَّ قالَ لَهُ عَلِی بنُ الحُسَینِ(ع): لا تُنکر هذا إنَّما هِی شَرایعُ جَرَت، ألَیسَ اللّهُ قَد خَلَقَ زَوجَةَ آدَمَ مِنهُ ثُمَّ أحَلَّها لَهُ؟! فَکانَ ذلِک شَریعَةً مِن شَرایعِهِم، ثُمَّ أنزَلَ اللّهُ التَّحریمَ بَعدَ ذلِک.[۱]
الاحتجاج ـ به نقل از ابو حمزه ثُمالی، در بیان مباحثه ای که میان امام زین العابدین(ع) و مردی از قریش، در باره ازدواج هابیل با لوزا، خواهر قابیل، و ازدواج قابیل با اقلیما، خواهر هابیل، صورت گرفت ـ:
مرد قریشی گفت: یعنی آن دو را بچّه دار کردند؟
امام(ع) فرمود: «آری».
مرد قرشی گفت: این که همان کاری است که امروزه مَجوس می کنند!
امام زین العابدین(ع) فرمود: «مجوس، این کار را پس از آن انجام دادند که از سوی خدا تحریم شد».
امام زین العابدین(ع) سپس به او فرمود: «بد به دل، راه مده. اینها مقرّراتی است که وجود داشته است. مگر خداوند، همسر آدم را از خود او نیافرید و سپس وی را بر او حلال گردانید؟ این هم یکی از مقرّرات آنها بود؛ امّا بعدها، خداوند، آن را تحریم کرد».
[۱]. الاحتجاج: ج ۲ ص ۱۴۳ ح ۱۸۰، دانشنامه قرآن و حدیث، ج ۹، ص ۵۴.