كافى و اصول اربعمأة - صفحه 16

پس از تأليف كافى، نيازمندى شيعه به اصول اربعمأه مرتفع گرديد، زيرا احاديث آن اصول به طور مرتب و مبوب در كتاب كافى ثبت گرديده بود.
7 ـ كلينى خود از اصحاب اربعمأه بوده است و خدمت نواب خاص امام عصر عليه السلام شرفياب مى گرديده و از محضر خود آن بزرگوار نيز استفاده مى نموده است. علامه تسترى رحمه الله در اين باره مى نويسد:
رواه الاكمال و الغيبة عن ابى نعيم الانصارى قال: كنت بالمستجار، و جماعة من المقصرة منهم المحمودى ـ الى أن قال ـ و أبو جعفر الاعور ـ الخبر. و منه يظهر دركه شرف حضور الحجة عليه السلام (كمال الدين، ص 473؛ غيبت، ص 156)
در كتاب كمال الدين صدوق و غيبت شيخ طوسى از ابو نعيم انصارى روايت مى كند كه گفت: با جماعتى از مقصّره كه در ميان ايشان محمودى و ... و ابوجعفر اعور نيز بودند، در مستجار بوديم ـ الى آخر خبر. از اين خبر، رسيدن كلينى به شرف حضور حضرت حجت عليه السلام ظاهر مى شود.
نتيجه آنكه كلينى خود از اصحاب اصول بوده است و از امام معصوم به طور مستقيم و يا به واسطه نواب اربعه نقل روايت مى كند و با وكلا و راويان احاديث در مركز عالم اسلام در ارتباط بوده است. چنين كسى نمى تواند از اصول مورد پذيرش اماميه بى اطلاع بوده و آن اصول معتبر را در كتاب خود نقل نكرده باشد.

نتايج

1 ـ اماميه در نقل و ضبط احاديث، اهتمامى تام داشته است.
2 ـ احاديثى كه مستقيما يابا يك واسطه از معصوم سماع شده و در رسائل مستقلى نگاشته شده اصول نام دارد.
3 ـ تعداد اصولى كه از زمان اميرالمؤمنين تا زمان امام عسكرى عليهم السلام به نگارش در آمده، بالغ بر چهارصد اصل مى گردد.
4 ـ مؤلفين كتب اربعه، سهم وافرى در تبويب و تدوين اصول داشته اند.
5 ـ كلينى به دليل واقع شدن در پايان عصر حضور ائمه اطهار عليه السلام و داشتن قرب عهد

صفحه از 17