نفاق از ديدگاه اميرالمؤمنين عليه ‏السلام - صفحه 61

ماديات و ابزار فريبنده بيش از پيش توسعه يافته و علاقمندى به آنها گسترش مى يابد، بيش از گذشته بر تعداد منافقان افزوده شده است ؛ پس بايد بر ويژگى هاى منافق و صفات آنها و اثرات نفاق آگاهى يابيم و اگر خواستار سلامت روانى خويش و جامعه هستيم، با شناخت زمينه هاى نفاق در رفع آن بكوشيم.
پا گرفتن دولت مسلمانان در مدينة الرسول، چهره منافقان را آشكار ساخت و روز به روز بر تعدادشان افزوده شد. پس از واقعه غدير خم، نفاق دامن نامدارانى از مسلمانان را نيز گرفت. پس از رحلت رسول اكرم صلى الله عليه و آله وسلمآنان كه از سفارش ها و تمجيدهاى آن حضرت درباره امام على بن ابيطالب عليه السلام و خلافت بلا فصل او پس از پيامبر صلى الله عليه و آله وسلمدل خوشى نداشتند، عملاً براى جلوگيرى از رهبرى بحقّ او دست به كار شده و توطئه ها كردند.
احاديث و سنت رسول الله و معصومان عليهم السلام در تبيين آيات قرآن كريم و ارائه مسير زندگى صحيح و پسنديده، همواره راهنما و راهبر انسانها بوده اند. بيانات آن بزرگواران در معرفى خوبى ها و بدى ها بهترين كتاب زندگى و پس از قرآن شايسته ترين هادى اند. اميرالمؤمنين عليه السلام آ ن تك سوار عرب در همه ميدان هاى جنگ و زندگى ؛ ادب و كلام، در خطبه ها، سخنرانى ها، كلمات كوتاه، پندها و نصيحت هايش، سخنان بسيار گهربار و باارزش دارد كه غير مسلمانان را نيز به تعجب واداشته است. در اين مجال، برآنيم تا با دقت در گفته هاى آن حضرت، معنى نفاق و ريشه هاى آن را - كه جامعه همزمان على بن ابى طالب عليه السلام دچار آن بود - دريابيم و با آموختن آنها خود را از ورطه نفاق و دو رويى برهانيم.

معناى نفاق

نفاق يعنى دو رويى و داشتن ظاهر و باطن مخالف هم. اين آفت خطرناك، شرافت و ارزش انسان را بر باد مى دهد و سقوط اخلاقى او را به همراه دارد. بروز نفاق، جامعه را آشفته مى سازد و از هم مى پاشد. زيرا مانع بزرگ همدلى و همسويى و همكارى افراد است.

صفحه از 77