گزارشى از جلسات نقد و بررسى كتاب «مكتب در فرآيند تكامل» - صفحه 168

سخنى در آغاز

نشستهاى علمى، تحت عنوان هم‏انديشى، از اقداماتى است كه در دفتر فصلنامه سفينه، با حضور جمعى از پژوهشگران تشكيل مىشود. يكى از اهداف اين هم‏انديشى بررسى و نقد آراء دانشمندان معاصر است. نقد و بررسى كتاب «مكتب در فرآيند تكامل» نوشته جناب آقاى دكتر سيّد حسين مدرّسى طباطبايى، موضوع يك برنامه هم‏انديشى بود كه بسيار مورد استقبال قرار گرفت و شانزده جلسه به طول انجاميد.
در اين هم‏انديشى، از استاد فرهيخته و پژوهشگر، جناب حجّت‏الاسلام و المسلمين استاد حسن طارمى‏راد بهره برديم كه ايشان به روش پيمايش متن، محتواى كتاب را، هم با نگاه كلّى و هم با بررسى تفصيلى ارزيابى كردند.
تصميم بر اين است كه در هريك از شماره‏هاى آينده، به ترتيب، گزارشى از آن مذاكرات ارائه شود. طبعا اظهار نظر در مورد اين سلسله مطالب، موكول به انتشار تمام آن است.
پيش از ورود به موضوع و مذاكرات، لازم است كه آشنايى مختصرى با جناب آقاى دكتر مدرسى طباطبايى پيدا كنيم. ايشان در سال 1321 متولّد شده و از سال 1355 براى ادامه تحصيل راهى اروپا مى‏شوند. در سال 1361 دكتراى خود را از دانشگاه آكسفورد دريافت كرده و از آن هنگام به تدريس در دانشگاه پرينستون مشغول است. همچنين با دانشگاههاى كلمبيا، آكسفورد و هاروارد نيز به عنوان استاد اين دانشگاهها همكارى داشته است. سيد حسين مدرسى طباطبايى در سه دهه اخير، آثارى در زمينه تاريخ تشيّع و حقوق اسلامى به زبان انگليسى منتشر كرده كه برخى از آنها به زبان فارسى نيز ترجمه و در ايران به چاپ رسيده است. كتاب «زمين در فقه اسلامى» را به عنوان معروف‏ترين آثار ايشان مى‏توان نام برد. البته چندين مقاله هم به زبان انگليسى و عربى ارائه نموده‏اند. در سال 1974 كتاب «مكتب در فرآيند تكامل» به زبان انگليسى به طبع

صفحه از 172