گزارشى از جلسات نقد و بررسى كتاب «مكتب در فرآيند تكامل» - صفحه 172

و ظهور كرده است: نسخه غاليانه كه براى ائمه مقامات فوق بشرى قائل بوده است؛ نسخه دوم كه آنها را صرفا عالمان دينى مى‏دانسته است و نسخه عاميانه كه قائل به نص و عصمت براى ائمه مى‏باشد.
به لحاظ روش، تلاش ايشان اين بوده است كه از طريق مراجعه به متن احاديث و سؤالاتى كه ردّ و بدل مى‏شده است، فضاى فكرى ـ فرهنگى زمان امامان را استنباط كند و اين كه در آن دوره شيعيان چگونه فكر مى‏كرده‏اند، يا پاسخ امام ناظر به كدام جريان فكرى يا سياسى است. بنابراين ايشان نگاه رجالى و درايه‏اى در مواجهه با حديث ندارد، بلكه صرفا از ديدگاه تاريخى در آنها تأمل مى‏كند. و البتّه، به مناسبت، از مطالعات رجالى و نسخه‏شناسى و حتّى تحليل‏هاى فقه الحديثى نيز بهره مى‏برد. مهم اين است كه كار ايشان متفاوت از ساير كتابهايى است كه درباره تاريخ تشيّع و اعتقادات آن نوشته شده است. ما در هر بخش خلاصه‏اى از موارد مطرح شده را در قالب گزاره‏هايى از هر فصل بيان مى‏كنيم. سپس منابع و مستنداتى را كه مؤلف براى هر گزاره مورد استفاده قرار داده، بررسى كرده و آنگاه به داورى درباره نتيجه‏گيرى مؤلف در هر مورد خواهيم پرداخت. ۱

بررسى مقدمه كتاب:

از مقدمه‏اى كه مولف بر اين كتاب نوشته اند چند نكته اصلى استنتاج مى‏گردد:
1- هسته اصلى تشيّع اعتقاد به مرجعيت علمى اهل بيت و احقيت رهبرى اميرمؤمنان و فرزندان ايشان عليهم ‏السلام است. از نظر آنها مسئله تشيّع تنها حكومت نيست، بلكه رهبرى همه جانبه جامعه دينى و مرجعيت علمى آن را از آنِ ائمه مى‏دانند.

1.در اينجا لازم است به يكى از امتيازات مهم كتاب اشاره كنيم و آن اينكه مؤلف محترم با ارائه مستندات در پانوشتها، امكان ارزيابى اظهارات و استنتاجات متن را فراهم آورده است؛ هرچند به نظر مى‏رسد كثرت ارجاعات، بسيارى از خوانندگان را مرعوب يا متقاعد به درستى مطالب كتاب مى‏كند.

صفحه از 172