نمايه احاديث علم امام در كتاب الحجّه اصول كافى - صفحه 114

اگر آنچه را مردگان شما [ پس از مرگ ]مى‏بينند، شما هم به عيان مى‏ديديد، قطعا بى‏تاب مى‏شديد و ترس وجود شما را فرا مى‏گرفت و به امر خدا [ و حجّت او] گوش فرا مى‏داريد و از او اطاعت مى‏كرديد. (نهج البلاغه، خطبه 200)
البتّه وجود علم ضرورتا، موجب فعل يا ترك نيست و از انسان سلب اختيار نمى‏كند. امّا مسلم است كه عصمت بدون علم ممكن نيست. در نتيجه، وجود عصمت، از وجود علم الاهى در معصوم حكايت مى‏كند.

رابطه وجوب طاعت و علم

بر اساس كلمات اهل بيت عليهم ‏السلام چون اطاعت امام بر خلق واجب شده، پس لازم است كه ريشه و اساس علم ـ كه قوام دين بر آن است ـ نزد امام باشد. امام باقر عليه ‏السلام مى‏فرمايد:
آيا مى‏پذيريد كه خداى تعالى طاعت اولياء خود را بر بندگانش واجب كند و در عين حال، اخبار آسمانها و زمين را از ايشان مخفى دارد و ريشه و اساس علم را ـ در آنچه از ايشان سؤال مى‏شود ـ قطع كند؛ در صورتى كه قوام دين آنها همين است؟! (كافى 1 / 262 ـ 261)
پس اگر امام به دين عالم نباشد، يا بايد كسى غير از او عالم به دين باشد كه در اين صورت، امام بايد به او رجوع كند، مسائل دينى را از او بگيرد و بدان عمل كند كه در نتيجه، امام تابع ديگرى مى‏شود و اين تناقضى آشكار است؛ يا كسى جز امام نيز داراى علم دين نباشد كه در اين صورت نيز فساد در دين لازم خواهد آمد. چرا كه دين با علم، پايدار مى‏ماند وعالم با رفع شبهات و پاسخ به منكران، حوزه دين را از هر گونه انحراف نگاه مى‏دارد. در نتيجه، كسى كه اطاعتش بر مردم واجب است،بايد داراى علم الاهى باشد تا مردم را به راه صحيح بخواند و دين مردمان را از انحراف و كژى نگاه دارد.

صفحه از 154