بخش اوّل
رابطه حجّيّت، عصمت و وجوب طاعت با علم الاهى بر مبناى احاديثى كه به نحوى است، گوياى علم الاهى امام هستند، در قالب جدول زير همراه با نحوه دلالت هر يك، ارائه و مشخص مىگردد. همچنين نشانى هر حديث و شماره بابى كه حديث ذيل آن مطرح شده است، ذكر خواهد شد. شمارههاى ياد شده بابها، همراه با عنوان باب مربوط در كتاب كافى، در بخش دوم همين گفتار، ارائه مىشود.
پس از آن، خلاصه مضامين احاديث، در بخش سوم با تقسيم موضوعى (در 6 موضوع كلّى و 43 موضوع جزئى) عرضه مىشود. براى نشان دادن نحوه دلالت حديث، از علائم اختصارى ذيل استفاده مىشود.
الف: بيانگر احاديثى است كه به صورت روشن و مستقيم، به علم الاهى امام عليه السلام دلالت دارند.
ب: احاديثى را كه به علم الاهى امام عليه السلام اشاره دارند، مشخّص خواهد كرد.
ج: به احاديث غير مستقيم دلالت مىكند.
ج / 1: احاديثى كه در آنها حجّيّت امام بيان شده است.
ج / 2: گوياى رابطه عصمت و علم است.
ج / 3: بيانگر رابطه وجوب طاعت و علم مىباشد.
رديف | محتوا | دلالت | نشانى |
1 | زمين از حجّت خالى نيست و حجّت بايد علمى داشته باشد كه دليلى بر صدق گفتار و عدالت او باشد. | ج / 1 | ب 1، ص 168 / ح 1 |
2 | حجّت خدا مظهر رضا و سخط الاهى و مفترضالطاعه است. حجّيّت قرآن به واسطه كسى است كه به همه آنها علم داشته باشد و چنين كسى امام مفترض الطاعه است. | ج / 1 ج / 3 | ب 1، ص 169 / ح 2 |
مشخصات
نام منبع :
نمايه احاديث علم امام در كتاب الحجّه اصول كافى