انسان در عالم اظلّه و ارواح بررسى آراء دانشمندان قرن 14و15 - صفحه 9

پيش از خلقت دنيا و هزاران سال پيش از ايجاد عالم اجسام، خلق شده‏اند.
در اينكه آيات و روايات بر خلقت ارواح پيش از ابدان دلالت دارد، جاى بحث و گفتگو نيست و شكّ و ترديدى در اين باره، وجود ندارد؛ امّا در اينكه اين عالم هزاران سال پيش از خلقت عالم دنيا، بلكه پيش از خلقت عالم اجسام بوده است، جاى بحث و تأمّل دارد. روايات دلالت دارند كه ارواح جسمانى‏اند و منشأ و مبدأ و مادّه آنها هم «ماء» است و «ماء» نخستين مخلوق مادّى، مبدأ عالم دنيا و آخرت است (تفصيل اين نكته، در جاى خود بايد بيايد)

3. شيخ محمّد تقى آملى( 1336ه.ق)

ايشان اقوال مهم را درباره نفس، بر مى‏شمرد و مى‏نويسد:
الأوّل: القول بتقدّم وجودها على البدن. و هذا هو المترائى من ظواهر ما ورد في الشريعة من عالم الذرّ و تقدّم الروح على البدن بحسب العوالم النشآت؛ كما لايخفى على المراجع بها. (1: ص 342)
اوّل: قول به تقدّم وجود ارواح بر بدن است. و اين قول، از ظواهر احاديث دينى مشهود است؛ يعنى احاديثى كه بر عالم ذرّ و تقدّم روح بر بدن، دلالت دارد؛ به حسب عوالم و نشآت؛ به طورى كه بر آن كه بدانها رجوع كند، پوشيده نماند.
ايشان در مورد ديدگاه حكمت متعاليه مى‏نويسد:
الرابع: قول أهل الحكمة المتعالية، شيعة صدرالمتألّهين، من أنّها جسمانيّة الحدوث و روحانيّة البقاء. و عليه العرفاء الشامخون و يطابق مع ظواهر من الآيات والأخبار؛ كما لايخفى على من يتدبّر الآية المتقدّمة؛ أعني قوله تعالى: «ثُمَّ أَنْشَـأْناهُ خَـلْقاً آخَرَ» . (مؤمنون (23) / 14) الظاهر في تحوّل الروح من اللّحم و العظم و غيرهما... و هذا القول هو مختار المصنّف قدس سره في جميع مسطوراته.
چهارم: قول اهل حكمت متعاليه، پيروان صدرالمتألّهين، است و آن اينكه ارواح،

صفحه از 23