تحلیل فقه الحدیثی مدلول روایات مخلوق اول
سال
1399 / شماره پیاپی
98 /
صفحه
3-30
چکیده :
در جوامع روایی، مجموعهای از احادیث وجود دارند که بر اساس آنها، آب، قلم، عقل، نور پیامبر اکرم(ص)، ارواح ائمه:، مشیت الهی و حروف معجم به عنوان مخلوق اول معرفیشدهاند که سبب تعارض ظاهری این اخبار است. در میان حدیثپژوهان دو رویکردِ جمع و نقد نسبت به این احادیث وجود دارد؛ جمع به این صورت که موارد مذکور، نامهای حقیقتی واحدند و نقد به این صورت که مضمون یکی را تأیید و مدلول سایر موارد را ردّ کردهاند؛ امّا شواهد متعددی همچون معنای لغوی کلمه «اول» که مخلوقات مذکور در احادیث به آن توصیف شدهاند و کاربرد قرآنی - روایی آن، پذیرش هر دو رویکرد را با چالش روبهرو میکند. لذا در پژوهش حاضر جمع نوینی نسبت به این احادیث ارائه شده است؛ به این نحو که مقصود از معرفی مخلوقاتی متنوع تحت عنوان مخلوق اول در روایات، اشاره به شرافت و اهمیت آنها و ضرورت توجه مسلمانان به مصادیق مخلوق اول بوده و نه معرفی مخلوق نخستین.
کلیدواژههای مقاله :مخلوق اول، کنایه در حدیث، سنخیت خالق و مخلوق، تباین خالق و مخلوق، تعارض در روایات