قرآن از زبان امام اميرالمؤمنين عليه ‏السلام - صفحه 170

نور الاهى و نور كلام الاهى، بنا بر ضمانت قرآن، هرگز خاموش نخواهد شد؛ چرا كه بشر را ياراى رويارويى با خداى قادر مطلق نيست. چنين است كه حضرت على عليه ‏السلام قرآن را چراغى مى‏داند كه نور آن هرگز به خاموشى نگرايد و تا هميشه تاريخ، براى هدايت بشر روشن خواهد ماند. بدين رو، بشر كه در ظلمت مادّه و دنيا گرفتار آمده است، براى نجات و رهايى، جز توجّه به اين نور، راهى ندارد.

2. سراجا لايخبو توقّده: چراغى است كه نور آن فرو نشانده نمى‏شود.

قرآن چراغ زوال‏ناپذير هدايت است كه نور آن هيچ گاه تاريك نخواهد شد. با كمى دقّت در مى‏يابيم كه خاصّيّت نور چراغهاى مادّى، زوال پذيرى آنهاست؛ امّا در بيان حضرت اميرالمؤمنين عليه ‏السلام مى‏بينيم كه اگر چه قرآن مانند چراغ است، امّا نور آن خاموش نمى‏گردد. از سوى ديگر، انسان ناگزير است كه در اين دنياى فانى، راهى بپيمايد تا در سراى باقى، پيامد آن را ببيند. انسان، به هر چراغى كه روى آورد، چراغى بشرى است كه خاموشى ويژگىِ قطعى آن است. پس راهى ندارد جز روى آوردن به قرآن؛ چراغى كه نور آن الاهى است، پس فرو نشستن در آن نيست.

3. بحرا لايدرك قعره: دريايى است كه كسى عمق آن را در نمى‏يابد.

قرآن دريايى است كه كسى نمى‏تواند به عمق آن دست يابد. همان گونه كه در اعماق درياها پديده‏هاى بديع و شگفت هست، در قرآن نيز عجايبى نهفته است. درياها در اعماق خود گوهرهايى ارزنده و اسرارى بس شگفت دارند كه همه افراد، نمى‏توانند به آنها دست يابند.
دستيابى به خس و خاشاك روى آب، زحمتى ندارد؛ امّا رسيدن به گوهرهاى موجود در ژرفاى درياها، همّتى مى‏طلبد بس بلند، و همراهى با غوّاصان كار آزموده و پيروى از هدايت آنان؛ كه چنين كسانى بس اندك‏اند.
بيان اسرار و حقايق قرآن بر عهده معصومان است تا اين راهها و رموز ناشناخته

صفحه از 189