قرآن از زبان امام اميرالمؤمنين عليه ‏السلام - صفحه 171

به مردم بياموزند. البتّه برخى دانشهاى بشرى و منابع آن، در نخستين نگاه به دريا مى‏ماند؛ ولى پس از آشنايى با آن مى‏توان ديد كه نه درياى ژرف، كه بركه‏اى كوچك است. در اين ميان، خداوند منّان براى رفع عطش ديرمانِ انسان به علوم و معارف و اخلاق، براى او دريايى آفريده كه به ژرفاى آن نمى‏توان رسيد. صد البتّه كه بهره‏گيرى از اين درياى ژرف، تنها به مدد راهنمايان آن مقدور است؛ يعنى پيامبر خدا و ائمّه هدى صلوات اللّه‏ عليهم أجمعين.

4. منهاجا لايضلّ نهجه: راهى است آشكار كه هرگز گم نمى‏شود.

راه قرآن به قدرى واضح و آشكار است كه پيروانش هرگز گمراه نخواهند شد. سالكى كه مسير خود را از قرآن بياموزد و مسير الاهى را طبق دستورهاى آن طى كند، امكان ندارد كه گمراه شود و سر از بيراهه در آورد. چنين سالكى به سر منزل مقصود خواهد رسيد. البتّه اين چگونگى به اين شرط روى مى‏دهد كه به قرآن همراه با ثقل ديگر (عترت) توجّه شود، چنانكه رسول خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلم فرمود. «اگر با اين دو رشته، توأمان، همواره ملازم باشيد، هرگز گمراه نخواهيد شد.» صحّت كلام رسول خدا را در طول تاريخ اسلام ديده‏ايم: كسانى كه فقط به قرآن توجه كرده‏اند ـ بدون عترت ـ به منجلاب ضلالت و هلاكت فرو افتاده‏اند؛ به گونه‏اى كه گاهى خود نيز از اين ضلالت بى‏خبرند و در جهل مركّب راه مى‏پيمايند.

5. شعاعا لايظلم ضوءه: شعاعى است كه حدود نور آن تاريك نمى‏گردد.

در معناى شعاع نور، استعاره به كار رفته است. يعنى: قرآن، حقّى است كه شكّ و ترديد به آن نزديك نمى‏گردد و به ظلمت باطل هم كشيده نخواهد شد. قرآن كريم به زيبايى مى‏فرمايد: «ذلك الكتاب لاريب فيه.» (بقره (2) / 2)
بيان شريف قرآن كريم كه «إنّا نحن نزّلنا الذكر و إنّا له لحافظون.» (حجر (14) / 9)، تضمينى است از جانب خدا كه از قرآن محافظت شود و تا دنيا باقى است، از نور

صفحه از 189