قرآن از زبان امام اميرالمؤمنين عليه ‏السلام - صفحه 172

قرآن چيزى كم نشود. يعنى شيطان نمى‏تواند نور قرآن را بكاهد و يا چيزى به آن بيفزايد. قرآن براى بندگان تا روز قيامت، حجّتى محفوظ است.
اين شعاع نور، بر راه انسان پرتو مى‏افكند؛ نه تنها در اين دنياى خاكى كه پس از آن، در عالم برزخ و قيامت. اين نكته بسيار مهم است؛ چرا كه شعاعهاى نور بشرى، حدّاكثر تا پايان عمرِ دنيايى انسان، او را رهنمون مى‏شوند. امّا نكته مهم‏تر، آن است كه خداوند، بهره‏گيرىِ از اين پرتوِ هماره تابان را در اختيار انسان قرار داده، كه هر كه بخواهد، به اختيار خود، از آن بهره گيرد و هر كه نخواهد، حجّت الاهى بر او تمام گردد: «إنّا هديناه السبيل، إمّا شاكرا و إمّا كفورا.» (انسان (76) / 3)

6. فرقانا لايُخْمَدُ برهانه: جداكننده حقّ از باطلى است كه دليلش تمام نمى‏شود.

فرقان يعنى جدا كننده، از اسامى مشهور قرآن است: «و بيّنات من الهدى و الفرقان» (بقره (2) / 185) امّا حضرت اميرالمؤمنين عليه ‏السلام با شيوايى تمام، بيان مى‏كنند كه دلايل قرآن براى جدايى حقّ از باطل، تمامى ندارد. در بيان ائمّه معصومين عليهم ‏السلام چنين آمده است كه: «ما خالَفَ كِتابَ اللّه‏ِ فَدَعوُه» آنچه را با كتاب خدا در تعارض باشد، رها كنيد. (6: ص 301) يعنى آن را كنار گذاشته و از آن تبعيّت نكنيد؛ چون قرآن براى تشخيص حقيقت و تميز ميان حقّ و باطل، ملاك و ميزان است. قرآن فاصل ميان حقّ و باطل است؛ چنان كه خداى تعالى مى‏فرمايد: «إنّه لقول فصل و ما هو بالهزل.» (طارق (86) / 14) اميرالمؤمنين عليه ‏السلام بر اين نكته تأكيد مى‏كنند كه: دلايل قرآن براى جدايى حقّ از باطل، پايان‏پذير نيست و تا قيامت، قرآن فاصل ميان حقّ و باطل است. اين بيان، تعبيرى ديگر است از اين حقيقت كه چشمه علم قرآن و رهنمونىِ آن هيچ گاه از جوشش باز نمى‏ايستد. بديهى است كه اين همه جوشش، تنها در ظاهر الفاظ نيست؛ بلكه در ژرفاى معانى و حقايق قرآن است كه تنها راه رسيدن به آن، بهره‏گيرى از تبيين امامان معصوم عليهم ‏السلام است؛ چنان كه رسول خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلم در خطبه جاودانه غدير فرمود:

صفحه از 189