مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : زندگانی امام سجاد علی بن الحسین(ع)
محل نشر : تهران
ناشر : نشر محمد
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 477
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

زندگانی امام سجاد علی بن الحسین(ع)

شرح زندگانی و کرامات و ابعاد مختلف شخصیت حضرت امام سجاد(ع)

شرح زندگانی و کرامات و ابعاد مختلف شخصیت حضرت امام سجاد(ع) است. در این نوشتار سعی شده است از زوایای مختلف تاریخی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، علمی و عرفانی به بحث درباره مراحل مختلف زندگی و امامت امام سجاد(ع) پرداخته شده و سیره عبادی، علمی، اخلاقی و عرفانی آن حضرت مورد بحث قرار داده است.

نویسنده نخست به ولادت امام سجاد(ع) و معرفی اسامی، القاب و کنیه های ایشان پرداخته و پدر و مادر ایشان یعنی امام حسین(ع) و شهربانو (شاه زنان) را نیز به صورت اجمالی معرفی می نماید. آنگاه به نصوص معتبر امامت آن حضرت و دلایل آن مانند صدور معجزات متعدد از امام سجاد(ع) اشاره کرده و به توصیف مناقب، اخلاق و سیره عبادی آن حضرت می پردازد. نویسنده برای بیان ابعاد مختلف اخلاق و فضایل امام سجاد(ع) اشعار و داستان هایی نقل کرده و جود و سخاوت، صبر، اخلاق در خانواده، رعایت ادب، علم، تقوی و سایر سجایای اخلاقی آن امام را بیان می نماید. وی در ادامه تفسیر برخی از آیات قرآن را از زبان امام سجاد(ع) نقل کرده و پاسخ آن حضرت به برخی از سئوالات علمی و دینی را نیز منعکس کرده است. در بخش دیگری از کتاب نویسنده به معرفی رساله حقوق امام سجاد(ع) پرداخته و انواع حقوق مطرح شده در این کتاب را شرح می نماید. در قسمت های بعدی کتاب برخی از نامه های امام سجاد(ع) به افراد مختلف که در آن نصایح و مواعظ اخلاقی و نکات مهم دینی و اعتقادی مطرح شده است همراه با ترجمه آنها ارایه گردیده است.

دیدگاه برخی از مورخین و دانشمندان مسلمان اعم از شیعه و اهل سنت مانند شیخ مفید، کلینی، بیهقی، ابن شهر آشوب، اربلی، واقدی، یافعی، مجلسی، ابن صباغ و دمیری درباره ابعاد مختلف شخصیت امام سجاد(ع) عنوان مباحث بعدی کتاب است که در آنها جنبه هایی از علم، شجاعت، عرفان، عبادت، خشوع، زهد، سخاوت، ورع و خوف شدید از خدا ترسیم شده است. بیان برخی از اشعار و قصیده های معروف در مدح امام سجاد(ع)، توصیف کتاب صحیفه سجادیه و معرفی شرح های مهم صورت گرفته بر این کتاب، بررسی اسناد صحیفه سجادیه و بیان برخی از سخنان امام سجاد(ع) در زمینه های مختلف دینی، اخلاقی و اعتقادی از دیگر مباحث مهم مطرح شده در این کتاب می باشد که در قالب نقل روایت و یا حکایت از آن امام مطرح گردیده است، نویسنده همچنین شروح مهم صحیفه سجادیه را معرفی کرده و ترجمه های مختلف این کتاب و چاپ های مجدد آن در ایران را نیز بررسی نموده و اسناد صحیفه سجادیه را نیز تحقیق کرده است.