مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : از هجرت تا رحلت
پديدآورنده : سید علی اکبر قریشی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : تهران
ناشر : دارالکتب الاسلامیه
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1380ش
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 448
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

از هجرت تا رحلت

شرح حال رسول خدا(ص) در ده سال حیاتش در مدینه منوره

کتاب «از هجرت تا رحلت» چنان که از نامش پیداست، شرح حال رسول خدا(ص) در ده سال حیاتش در مدینه منوره است. این شرح احوال به سال های پس از هجرت تقسیم شده و معین گردیده که هر جریان در چه سالی اتفاق افتاده است.

تفاوت این کتاب با کتاب های دیگر در این است که این کتاب به تشریع احکام و تاریخ تشریع آنها بیشتر عنایت کرده است. مانند: نماز جمعه کی تشریع شد و چگونه رسمیت یافت؟ نماز سفر از کدام سفر آغاز گردید؟ نماز خسوف و کسوف در رابطه با چه پیشامدی بود؟ تحریم خمر در چه جریانی واقع شد؟ سنگسار کردن زناکار چگونه و چه وقت تشریع گردید؟ «معاقل» که نوشته ای درباره دیات بود و حضرت آن را از غلاف شمشیرش می آویخت، در چه وقت نوشته شد؟ نمازهای یومیه چه وقت هفده رکعت شدند؟ تحریم ازدواج با کفار چگونه تشریع گردید؟ حدّ محارب و حکم لعان در چه جریانی یا زمانی بود؟ و ده ها حکم نظیر آن از احکام فردی و اجتماعی و حکومتی که خواننده با مطالعه شرح احوال رسول خدا(ص) بیشتر با این جریان ها آگاه خواهد شد.

مطالب کتاب با استناد به آیات و منابع معتبر و دست اول تاریخی و روایی فریقین و با بهره گیری از تفاسیر و کتاب های فقهی فراهم آمده است.