مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : دائرة المعارف الحسینیّة
گردآورنده : محمد صادق کرباسی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : لندن
ناشر : المرکز الحسینی للدراسات
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1414 ق
تعداد جلد : 500 (پیش بینی)
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

دائرة المعارف الحسینیّة

بزرگ ترین کتاب در باره حضرت سید الشهدا(ع)

کتاب حاضر نخستین دایره المعارف درباره امام حسین(ع) است. این دائره المعارف نه به مفهوم مصطلح و نه به ترتیب حروف الفبا، بلکه به صورت موضوعی است و تا سال ۱۴۲۱ ق بیست جلد آن به چاپ رسیده است. مسئول و مؤلف آن محمدصادق کرباسی و مقیم لندن است. وی برای این کار مؤسسه ای اختصاصی با نام «المرکزالحسینی للدراسات» تأسیس کرده و پیش بینی او این است که تعداد جلدهای آن به ۵۰۰ برسد.

موضوعات اصلی مجلدات آن عبارت اند از: ۱ ـ درآمدی بر اشعار حسینی، در این مبحث به تحلیل و بررسی کل شعرهای سرورده شده در رثا یا مدح و ویژگی ها و تاریخ و تطور آن اشعار می پردازد، ۲ ـ حسین در شعر فصیح، دیوان های شعر از سده اول تا پانزدهم قمری به ترتیب آمده است، ۳ ـ حسین(ع) در شعر شرقی و غربی. برای این موضوع بیست جلد پیش بینی کرده است و اشعار مهم انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، آلبانیایی، فارسی، ترکی و دیگر زبان ها را در این جلدها تبویب می کند، ۴ ـ زندگی نامه شاعران حسینی، ۵ ـ فرهنگنامه سخنوران حسینی، ۶ ـ کتاب شناسی آثار درباره امام حسین(ع)، ۷ ـ فرهنگنامه مقالات و گفتارهایی درباره امام، ۸ ـ فرهنگنامه کسانی که درباره امام نوشته دارند، ۹ ـ یک جلد به لغزش ها و خطاهای عاشورانگاران پرداخته شده است، ۱۰ ـ حسین(ع) از دیدگاه قرآن، ۱۱ ـ حسین(ع) از دیدگاه سنت، ۱۲ ـ سیره امام حسین(ع)، ۱۳ ـ نسب شناسی امام، ۱۴ ـ مجموعه احادیث امام، ۱۵ ـ مجموعه ادعیه و مناجات حسین، ۱۶ ـ گفتگوها و احتجاج های امام، ۱۷ ـ دیوان اشعار امام، ۱۸ ـ داستان های امام، ۱۹ ـ امام حسین(ع) در فقه اسلامی، ۲۰ ـ مکتب امام، ۲۱ ـ ابعاد و پیامدهای نهضت حسینی، ۲۲ ـ زمینه های سیاسی نهضت امام، ۲۳ ـ زیارت های امام، ۲۴ ـ اسناد و عهدنامه های نهضت امام، ۲۵ ـ زندگی نامه یاران و راویان، ۲۶ ـ فرهنگامه راویان و نقل کنندگان حادثه کربلا، ۲۷ ـ جداشدگان از کاروان امام، ۲۸ ـ دوستان و دشمنان، ۲۹ ـ فرهنگنامه سپاهیان جنگنده با امام، ۳۰ ـ یزید و خاندان اموی، ۳۱ ـ ابن زیاد و روش تاریک او، ۳۲ ـ فرهنگنامه کسانی که نامشان حسین است، ۳۳ ـ نظریات و گفته های بزرگان درباره امام، ۳۴ ـ نقش نهضت امام در پیدایش قیام های دیگر، ۳۵ ـ الهام ها و پیام های نهضت امام، ۳۶ ـ حسین(ع) در آداب و رسوم محلی، ۳۷ ـ یادداشت های حسینی، ۳۸ ـ روزشمار حادثه ها و پیشامدهای کربلا، ۳۹ ـ داستان ها و لطیف های الهام گرفته از کربلا، ۴۰ ـ فرهنگنامه اماکن و شهرها، ۴۱ ـ شعائرحسینی، ۴۲ ـ تحقیقات تاریخی، ۴۳ ـ معجزات و کرامات او، ۴۴ ـ رؤیاها و خواب هایی درباره امام، ۴۵ ـ فرهنگنامه مؤسسات حسینی، ۴۶ ـ فرهنگنامه موقوفات حسینی، ۴۷ ـ حسین در نوآوری های هنری، ۴۸ ـ پژوهشی درباره شهر کربلا، ۴۹ ـ آرامگاه های امام و اهل بیت و یاران او، ۵۰ ـ شبهه ها و نقد آنها، ۵۱ ـ مطالب گوناگون دیگر.

با انتشار همه جلدهای این دایره المعارف، بزرگترین دایرة المعارف جهان، یا یکی از بزرگترین دایرة المعارفها، به جهان عرضه می شود. مضافا این که اغلب اطلاعات درباره امام حسین(ع) در یک کتاب گرد می آید و راه را برای شناخت بیشتر آن حضرت فراهم می کند.