>

13
مثلث ايمان

تقدير و تشكّر

تدوين اين اثر، مرهون همکاري‌هاي صادقانه و تلاش‌‌‌هاي بي‌دريغ عزيزان گران‌قدري است که يادآوري نام آنها، تنها تلاشي ناچيز براي قدرشناسي از زحمات آنان محسوب خواهد شد.
اگر علاقه و پيگيري‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي مكرّر، مداوم و خستگي‌ناپذير همكار بزرگوارم در اين طرح، جناب حجة الاسلام والمسلمين عبّاس پسنديده، مدير محترم واحد «حديث و علوم روان‌شناختي» در پژوهشکده علوم و معارف حديث نبود، قطعاً اين اثر، حداقل در اين زمان کوتاه، فراهم شدني نبود.
همكاري‌هاي آغاز كننده دوست ارجمندم جناب حجة الاسلام و المسلمين
عبد الهادي مسعودي، معاون پژوهشي دانشکده علوم حديث نيز در خور تشكّر و تقدير فراوان است.
تلاش‌هاي مؤثّر و گرد‌آوري‌هاي ارزنده سركار خانم منصوره‌سادات صادقي، دانشجوي دكتري روان‌شناسي دانشگاه شهيد بهشتي، همچون همه کارهاي ايشان قابل ستايش است.
لازم مي‌دانم از همفكري‌هاي مؤثّر و نقّادي‌هاي كارساز دوست بسيار عزيز و فاضلم، جناب آقاي سيد احمد هاشمي نيز كمال تشكّر و سپاس‌گزاري را بنمايم.
نقدهاي کارساز و راه‌نمايي‌هاي راه‌گشاي دوستان و همكاران عزيزم، جنابان آقايان دكتر نشاط‌ْ‌ دوست، دکتر پوراعتماد، و نيز دكتر غباري بناب ـ که مسئوليت نظارت بر اين طرح را نيز بر عهده داشتند ـ ، شايسته تحسين و تقدير فراوان ‌اند.


مثلث ايمان
12

مي‌آيد، چيزي متفاوت از نظرية دلبستگي به خداست. از اين رو، مدير پروژه، اعلام نمود که مي‌توان الگوي رابطه با خداوند را به صورت مستقل، از متون، استخراج نمود که مسئولان «پژوهشکدة علوم و معارف حديث» نيز با اين پيشنهاد، موافقت نمودند و پس از آماده شدن طرح، اجراي آن آغاز گشت. استخراج الگويي روان‌شناختي از متون ديني، نيازمند به کارگيري روش پيش‌رفتة فهم روان‌شناختي متون است. اين الگو، ترکيبي از چند مفهوم يا موضوع (مانند: محبّت، خوف، رجاء و...) است. هر کدام از اين مفاهيم و موضوعات، خود داراي تعداد زيادي گزاره در قرآن و سنّت‌اند. آنچه پژوهشگر با آن رو به رو‌ست، تک‌گزاره‌هاي ديني در قالب آيه يا حديث است که بايد هر کدام را به تنهايي، بررسي کرده، اطلاعات لازم را استخراج نمايد. در ادامه، تعريف مفاهيم مرتبط را به دست آوَرَد و در آخر، مناسبات آنها را با يکديگر شناسايي نمايد. اين مرحله، از دشوارترين مراحل ساخت الگوست؛ چرا که شناسايي مفاهيم مرتبط و يافتن مناسبات ميان آنها و چينش صحيح هر کدام در جاي خود (آن گونه که مورد نظر دين است)، کاري دشوار و طاقت‌فرساست. اين روند در اين پژوهش، به خوبي انجام شده و سپس مراحل ساخت تست (آزمون) نيز طبق استانداردهاي آن، صورت گرفت و اکنون نتيجة آن، رو به روي شماست.
در پايان، بر خود لازم مي‌دانيم که از جناب آقاي دکتر محمّدعلي مظاهري که مسئوليت سنگين اين پروژه را بر عهده داشته، با دقّت و حساسيتِ قابل تقديري به بررسي منابع اسلامي و طرّاحي الگوي رابطه با خدا پرداختند، و همچنين از همکاران ايشان در اين طرح، صميمانه تشکّر نماييم. از «گروه پژوهشي تدوين دانش‌نامه‌هاي حديثيِ» پژوهشکده نيز که منابع اسلامي اين طرح را در اختيار اين واحد قرار دادند، تشکّر مي‌کنيم. بي‌ترديد، هيچ اثري نمي‌تواند کامل و بدون نقص باشد! ضمن سپاس از انديشمنداني که اين اثر را مطالعه مي‌کنند، درخواست مي‌کنيم که ديدگاه‌هاي خود را اعلام فرمايند تا در بررسي‌هاي بعدي، مورد استفادة پژوهشگران قرار گيرد.
با سپاس
واحد حديث و علوم روان‌شناختي
پژوهشکدة علوم و معارف حديث

  • نام منبع :
    مثلث ايمان
تعداد بازدید : 134986
صفحه از 246
پرینت  ارسال به