>

197
مثلث ايمان

جدول 3ـ2ـ5: ميانگين و انحراف استاندارد ابعاد ارتباط با خدا در نمونه 810 نفري

ابعاد ارتباط با خدا

ميانگين

انحراف استاندارد

خودمحور دنيايي

خودمحور

ترس: عُقبايي

خدامحور

۹۰/۲

۹۲/۲

۴۷/۳

۶۷/۰

۷۸/۰

۷۸/۰

خودمحور دنيايي

خودمحور

نياز: عُقبايي

خدامحور

۰۷/۳

۳۰/۳

۱۳/۴

۶۱/۰

۷۶/۰

۶۶/۰

خودمحور دنيايي

خودمحور

محبّت: عُقبايي

خدامحور

۲۶/۴

۹۴/۳

۷۲/۳

۶۴/۰

۶۶/۰

۶۹/۰

يأس

۸۲/۱

۶۵/۰

تجرّي

۰۳/۲

۵۳/۰

خصومت

۵۱/۱

۵۵/۰

بررسي اعتبار پرسش‌نامه

اعتبار نشان مي‌دهد که اجراي يک پرسش‌نامه، به عنوان يک ابزار اندازه‌گيري، تا چه حد در شرايط مشابه، به نتايج يک‌ساني منتهي مي‌شود. اعتبار اين پرسش‌نامه، در دو مطالعه با نمونه‌هاي 98 و 810 نفري، مورد بررسي قرار گرفت. نتايج به دست آمده از مطالعه در زمينه اعتبار پرسشنامه، به قرار زير است:
در اوّلين مطالعه براي تعيين شاخص اعتبار، از روش «ضريب آلفاي کرونباخ» استفاده شد. نتايج، نشان داد که اعتبار آزمون براي کلّ پرسش‌نامه به وسيله آلفاي کرونباخ، 81/0 به دست آمد. نتايج ضريب همسانيِ دروني۱ براي هر يک از ابعاد،

1.. internal consistency reliability coefficions.


مثلث ايمان
196

جدول 3ـ2ـ4: توزيع فراواني گروه‌ها به تفکيک

گروه‌ها ۱

فراواني

درصد

مسلمان کامل معتقد

۱۱۴

۱/۱۴

مسلمان اغلب معتقد

۴۸۷

۱/۶۰

مسلمان نه چندان معتقد

۱۶۱

۹/۱۹

بي‌تصميم

۴۸

۹/۵

همان طور که در جدول3ـ2ـ4، نيز نشان داده شده است، گروه «مسلمان اغلب معتقد»، با 1/60 درصد، بيشترين فراواني را در بين آزمودني‌ها دارد.

ويژگي‌هاي آماري و روان‌سنجي پرسش‌نامه در کاربرد و پژوهش

پرسش‌نامه ارتباط با خدا (با 67 ماده و سه مقياس اصلي)، مثلّث ايمان (با نه زيرمقياس و سه مقياس اصلي) و مثلّث کفر (با شش مقياس اصلي و نه زيرمقياس)، بر روي يک نمونه 810 نفري از بزرگ‌سالان اجرا شد. مقدار ميانگين براي هر شش بُعد از 51/1 تا 26/4، و انحراف استاندارد از 53/0 تا 78/0در تغيير بود. جدول 3ـ2ـ5، امتداد ميانگين و انحراف استاندارد را براي هر يک از ابعاد، نشان داده است.

1.. گروه‌ها: مسلمان کامل معتقد: «خود را مسلمان معتقد و پايبند به رعايت کامل دستورها و آداب ديني مي‌دانم». مسلمان اغلب معتقد: «من مسلمان هستم و اگرچه دوست دارم که دستورهاي ديني را رعايت کنم، ولي گاهي چنين نيستم». مسلمان نه چندان معتقد: «من مسلمانم؛ ولي در واقع، چندان پايبند آداب و دستورهاي ديني نيستم». بي‌تصميم: «هنوز در مورد دين خود تصميمي نگرفته‌ام».

  • نام منبع :
    مثلث ايمان
تعداد بازدید : 134967
صفحه از 246
پرینت  ارسال به