>

63
مثلث ايمان

4. مرحله ايمان ترکيبي/ قراردادي۱ (اوايل نوجواني)

در طي مرحله چهارم، تکيه روي عقايد انتزاعي تفکّرات مرحله صوري وجود دارد که موجب اشتياق براي ارتباط شخصي با خدا مي‌شود. انعکاس تجربيات گذشته و مربوط به ارتباطات شخصي و آينده، در رشد کسب ديدگاه متقابل و شکل‌گيري جهان‌بيني و ارزش‌هاي آن، مشارکت دارند.

5. مرحله ايمان فرديت‌يافته/ بازتابي۲ (اواخر نوجواني يا اوايل بزرگ‌سالي)

مرحله پنجم، شامل آزمايش‌هاي بُحراني و قوي از ارزش‌ها و اعتقادات است که شامل تغيير از تکيه بر افراد مقتدر بيروني به «خويش»۳ است . کسب ظرفيت ديدگاه شخصي به طور هشيارانه، به رشد تعهّدات انتخابي، کمک کرده و براي کسب «خوداجرايي»۴ ضروري است.

6. مرحله ايمان پيوندي۵ (نيمه زندگي)

فرد در اين مرحله، ديد يکپارچه و بازتري نسبت به ديدگاه‌هاي متضاد و متناقض پيدا مي‌کند و اشتراک بيشتري بين اديان مختلف را درک مي‌کند. در اين مرحله، افراد مي‌توانند به آن سوي مرزهاي ديني رفته و درک کنند که حقيقت در عين حال که چند بُعد دارد، به هم پيوسته است.

7. مرحله ايمان مطلق (جهاني شده) ۶ (بدون سن خاص)

در اين مرحله، افراد، با قدرت هستي يا خداوند، يکي مي‌شوند و در ضمن، متعهّد به عشق و دوستي مي‌شوند و بر سختي‌ها و مشکلات، برتري مي‌يابند. اين افراد، آزادي و آسايش را براي ديگران مي‌خواهند و با هر چيز غير انساني‌اي که با ارزش مشترک عشق و دوستي، در تضاد است، مقابله مي‌کنند.

1.. Synthetic/ Conventional faith.

2.. Individuative/ Reflective faith.

3.. Self.

4.. Executive ego.

5.. Conjunctive faith.

6.. Universalizing faith.


مثلث ايمان
62

مرگ، و تعارض بين خود و محيط، رابطه مثبت، و با کارآمدي و هوش بالاتر، رابطه منفي دارد (تقي ياره، 1382 ش). تحقيقات جديدتر، نشان از رابطه مثبت بين جهتگيري مذهبيِ دروني و دنبال کردن هدف و معنا در زندگي دارد.

فاولر

جيمز فاولر۱ (1996، 1994، 1991، 1981 م، به نقل از اسپيلکا و همکاران، 2003 م)، اعتقاد داشت که ايمان، به عنوان تجربه پويا و نوعي انسانه تعريف شده که به شناسايي مذهب، محدود نشده است. وي معتقد است که ايمان، از مذهب، مهم‌تر است و حتّي ممکن است که شامل مذهب هم نباشد. از نظر فاولر (1991 م، به نقل از اسپيلکا و همکاران، 2003 م)، «ايمان مذهبيِ فردي»،۲ در مراحلي، شبيه مراحل رشد شناختيِ پياژه و رشد اخلاقيِ کلبرگ اتفاق مي‌افتد که شامل مراحل زير است:

1. مرحله ايمان اوّليه۳ (دوران نوباوگي)

اين مرحله، شامل اعتماد احساسي بر اساس تماس بدني، مراقبت و... نوزادان، به مراقبان خود است و مراحل رشد ايمان، بر اين اساس صورت مي‌پذيرد.

2. مرحله ايمان شهودي/ فرافکن۴ (اوايل کودکي)

در دومين مرحله، تصوّرات، با احساسات و ادراک براي خلق تصوّرات دينيِ طولاني و ماندگار، ترکيب مي‌شوند. کودک، شروع به آگاه شدن از چيزهاي مقدّس، ممنوعات، مرگ و وجود اصول اخلاقي مي‌کند.

3. مرحله ايمان اسطوره‌اي/ لفظي۵ (سال‌هاي آغازين مدرسه)

رشد تواناييِ تفکّر منطقي، کمک به نظامه يافته‌تر شدن ديد کودک در مورد جهان مي‌کند، و با مرحله عيني پياژه، هماهنگ است. کودک، اکنون قادر است که بين دنياي خيالي و واقعي، تفاوت قائل شود و ديدگاه ديگران را در نظر بگيرد. در اين مرحله، اعتقادات و نمادهاي مذهبي، به صورت کاملاً لفظي، پذيرفته شده است.

1.. Fowler, J. W.

2.. Individual religious faith.

3.. Primal faith.

4.. Intutive/ Projective faith.

5.. Mythical/ Literal faith.

  • نام منبع :
    مثلث ايمان
تعداد بازدید : 134998
صفحه از 246
پرینت  ارسال به