>

69
مثلث ايمان

مذهبي؛ سنجش واکنش‌هاي فيزيولوژيک فرد، در برابر موضوع‌هايي که پيش‌زمينه اعتقادي دارند.
البته افراد، هنگامي که در برابر پاسخ‌هاي غير مذهبي يا انحرافي قرار مي‌گيرند (بيشتر در روش‌هاي مستقيم)، بخصوص اگر در فرهنگي آميخته با مذهبه زندگي کنند، غالباً پاسخ‌هايِ مذهبي را انتخاب مي‌کنند؛ زيرا سعي مي‌کنند خودشان را با ارزش‌ها و نگرش‌هايي که مورد تأييد جامعه و آزمونگر است، هماهنگ سازند (اين پديده در روان‌سنجي، پديده‌اي شناخته شده است که به دليل «مطلوبيت اجتماعي»،۱ اتفاق مي‌افتد).
يکي از راه حل‌ها براي کاهش پاسخ‌هاي غير واقعي (ولي مورد انتظار)، استفاده از روش‌هاي غيرآشکار است که واکنش فرد را برنمي انگيزاند، مانند روشهاي فرافکن. استفاده از آزمون‌هاي فرافکن يا واکنش آزمودني در برابر کلمه‌هايي که بار مذهبي دارند، يا تکليف‌هاي مربوط به مذهب (ثبت ضربان قلب و پاسخ‌هاي گالوانيک پوست)، از روش‌هاي غير آشکار و غير مستقيم به شمار مي‌روند. البته استفاده از اين گونه روش‌هاي غير مستقيم در مطالعات روان‌شناسيِ مذهبي، ديگر کاربرد چنداني ندارد؛ زيرا امروزه، تأکيد و توجّه روان‌شناسي، به دليل ماهيت دين بر فرايندهاي هشيار (روان‌شناسي من، روان‌شناسي شناختي و...) متمرکز شده است (آذربايجاني، 1382 ش).

پرسش‌نامه‌ها

کلاسنر۲ (1964 م)، معتقد است که در دهه‌هاي 1950 و 1960 م، در امريکا، حدود پنجاه درصد مطالعات و تحقيقات در زمينه روان‌شناسي و دين، به روش «پرسش‌نامه» اختصاص داشته و استفاده از پرسش‌نامه، از جمله قديمي‌ترين روش‌هاي مطالعه روان‌شناسي دين به شمار مي‌رود.
استارباک (1897 م) و لوبا (1934 م، هر دو به نقل از آذربايجاني، 1382 ش)، با استفاده از اين فرم پرسش‌نامه، به تعدادي از دانشمندان مشهور امريکايي ـ که از

1.. social desirability.

2.. Klausner.


مثلث ايمان
68

در اين فصل تلاش مي‌شود نمايي کلّي از سير تحوّليِ مهم‌ترين آزمون‌هاي رواني، انواع مدل‌ها و آزمون‌هاي ديني‌اي که نويسندگان به آنها دست يافته‌اند، ارائه و به اختصار، توضيح داده شود.

تقسيم‌بندي‌هاي آزمون‌هاي سنجش ديني

روان‌شناسي دين، يکي از روش‌ها يا قلمروهاي دين‌پژوهيِ برخاسته از فضاي فکري و فرهنگي خاص است که در آن، روش علمي و دين‌پژوهي، به نحوي بلوغ يافته و پيشرفته و با در معرض قرار گرفتن پرسش‌هاي مختلف، به يکديگر نزديک شده‌اند (آذربايجاني، 1382 ش). در اين زمينه، روش‌ها، پرسش‌نامه‌ها و آزمون‌هايي که توسّط پژوهشگران ساخته شده‌اند، تلاش روان‌شناسان را براي تجربي کردن نظريه‌هايي در مورد دين، مذهب و دينداري، نشان مي‌دهند (اسپيلکا و همکاران، 2003 م). انواع آزمون‌هاي سنجش ديني، شامل روش‌هاي غير مستقيم، پرسشنامه‌ها، مقياس‌هاي تک‌بُعدي و چندبُعدي و ... است که هر کدام از آنها، مختصراً توضيح داده مي‌شود.

روش‌هاي غير مستقيم

براون۱ (1987 م)، معتقد است که از جمله ابزارهاي سنجش نگرش مذهبي، ثبت فراوانيِ حضور در کليسا در روزهاي يک‌شنبه، ميزان خواندن کتاب مقدّس و ادعيه، سنجش واکنش‌هاي فيزيولوژيک افراد در برابر موضوعات مذهبي، استفاده از روش‌هاي فرافکن، مصاحبه و پرسش‌نامه است. به باور کوک و سليتز (1964 م)، روش‌هاي سنجش غير مستقيم (در برابر روش مستقيم که آزمودني، احتمال مي‌دهد چه پاسخي در نظر آزمونگر است و پاسخ مورد انتظار را انتخاب مي‌کند)، عبارت است از: گزارش شخصي در مورد باورها، احساسات و رفتار (بدون پرسيدن)؛ واکنش‌ها و تعبيرهاي فرد که با بازخورد مذهبي، مرتبط است؛ مشاهده رفتارهاي آشکار فرد و استنباط باورها و عقايد وي؛ کنش‌هاي فرد در مورد انجام دادن تکاليف

1.. Brown.

  • نام منبع :
    مثلث ايمان
تعداد بازدید : 134953
صفحه از 246
پرینت  ارسال به