>

95
مثلث ايمان

موضوع مطالعه

هدف اصليِ اين مطالعه، بررسي روان‌شناختيِ يكي از مهم‌ترين ابعاد و جنبه‌هاي دين، يعني «رابطه انسان با خدا» است. در اين مطالعه، محقّقان در پي پاسخ دادن به اين پرسش هستند كه: آيامي‌توان با استناد و استفاده از متون اصيل اسلام، يعني قرآن و سنّت، به ارائه الگويي نظري در توضيح و تبيين رابطه انسان با خدا دست يافت؟ الگويي كه بتواند گستره وسيع انواع و علل ارتباط با خدا را با حسّاسيت كافي نسبت به تغييرپذيري‌هاي آن،‌ چه به لحاظ كمّي و چه به لحاظ كيفي، توضيح دهد؟
رابطه انسان با خدا، رابطه‌اي بسيار قديم (احتمالاً حتّي مقدّم بر شكل‌گيري اديان) و فراگير (چه به لحاظ تعدّد افرادي كه درگير در اين رابطه هستند، و چه به لحاظ نوع دين) است. در همه اديان نيز همواره از رابطه انسان با خدا و لزوم تنظيم و هدايت آن، صحبت مي‌شده و مي‌شود. به عنوان مثال، در بسياري از اديان، از محبّت زياد يا عشق به خدا، به عنوان عالي‌ترين نوع پرستش، ياد شده است.
بررسي‌هاي روان‌شناختي در خصوص ماهيت و اساس دين نيز حاكي از آن است كه: اوّلاً دين براي مردم، اصولاً در رابطه انسان و خداست كه مفهوم پيدا مي‌كند۱ و

1.. لازم به توضيح است كه به تفاوت‌هاي اساسي اديان در اين زمينه نيز بايستي توجّه كرد. ديدگاه ارائه شده، اگر چه به داده‌هاي تجربي مهمي متكي است، ولي اين داده‌هاي تجربي، از تحقيق در يک فرهنگ مسيحي به دست آمده است. مسيحيتۀ برخلاف دين يهود ـ كه بسيار آييني و سنت‌گراست ـ ، بسيار رابطه گراست. حتّي علماي مسيحي معتقدند كه سنّت و آيين‌گرايي يهود ـ كه رابطه با خدا را به كل ناديده مي‌گرفت ـ باعث شد كه خداوند، اصولاً آيين و سنّت را از انسان بردارد (با ظهور حضرت مسيح) و توجّه را به رابطۀ با خدا ـ كه هدف اصلي بوده است ـ جلب كند. اسلام، ظاهراً راهي ميانه را برگزيده است و به هر دو بُعد دينداري، توجّه كرده است (شايد هم يک تفسير از حديث منصوب به پيامبر اسلامۀ مبني بر اين كه برادرم موسي از يک چشم و برادر ديگرم عيسي از يک چشم ديگر نابينا بوده‌اند ـ كه معمولا به صرف خوفي بودن يهود و رجايي بودن صرف مسيحيان، تفسير شده است ـ ، به همين تك‌بُعدي بودن اين اديان در توجّه به هر دو بُعد رابطه و آيين نيز اشاره داشته باشد). بدين ترتيب شايد انجام دادن مطالعات مشابهي در جوامع اسلامي، به نتايجي متفاوت با داده‌هاي تجربي موجود، منجر گردد.


مثلث ايمان
94
  • نام منبع :
    مثلث ايمان
تعداد بازدید : 135042
صفحه از 246
پرینت  ارسال به