بايسته‌هاى پژوهشى در مسأله‌ى مهدويّت - صفحه 121

ـ درآمدى بر مسائل سياسى دک‌ترين مهدويّت، دکتر غلام‌رضا بهروز لک. ۱ در اين مقاله، ضمن 7 عنوان اصلى، بيش از دويست عنوان براى پژوهش درباب مهدويّت پيشنهاد شده است.

0 ـ 3 اين گفتار

در اين گفتار، از تکرار موضوعاتِ يادشده در دو مقاله‌ى پيشين صرف‌نظر مى‌شود. هم‌چنين از ذکر برخى مسائل که به نظر مى‌آمد به اندازه‌ى کافى مورد تحقيق قرار گرفته، چشم پوشيديم. براى هر موضوع پيشنهادى، در کمال اختصار، برخى از نکات و منابع يادآورى شد، تا آغازى بر پژوهش در آن موضوع باشد، نه به اين معنا که نکات و منابع، منحصر در موارد يادشده است. چرا که استقصاى تمام موارد، به زمانى گسترده نياز دارد، که فعلاً براى نگارنده مقدور نيست.
ارزش اين‌گونه گفتارها بر اهل نظر پوشيده نيست. به همين دليل، به پژوهشگران پيشنهاد مى‌شود که يافته‌هاى خود به ويژه در باب بايسته‌هاى پژوهشى مهدويّت را منتشر کنند و ديگران را از آن آگاه سازند. البتّه ماهيّت اين بحث، چنان است که هيچ‌گاه در آن، حرف آخر را نمى‌توان زد. در اين مجال، پايان سخن، پايانِ گوينده‌ى آن است؛ چرا که اين حقيقت را نهايت نيست.
تا روزى که انسان زنده است و خورشيد بر او مى‌تابد و شعله‌ى اميد، روشنگر راه اوست، مشعل اين حقيقت نيز برافروخته است. بايد آن را هم‌چنان فروزان بداريم و به آيندگان بسپاريم؛ و توفيق از خداست و بس.

1. منشأ عقيده‌ى مهدويّت

در مورد منشأ عقيده‌ى مهدويّت دوگونه مى‌توان سخن گفت:
اوّل: بروز مشکل و گرفتارى، ظلم‌هاى ظالمان، نابسامانى‌هاى اجتماعى و

1.متن کامل اين مقاله در اينترنت آمده است: www. Imammahdi-s. com.

صفحه از 141