نگاهى قرآنى به مسأله‌ى مهدويّت - صفحه 118

فصل يازدهم: علائم يارى خداوند به حضرت مهدى (ص 560 تا 601).
فصل دوازدهم: ويژگى‌هاى حکومت مهدى موعود (ص 601 تا 629).
در پايان اين فصل، دلالت‌هاى قرآنى را در شأن موضوع مهدويّت به صورت خلاصه آورده است. از آن‌جا که امامت يکى از اصول اساسى عقايد اسلام است و ضرورت وجود امام و لزوم هدايت به واسطه‌ى او از نظر عقلى و نقلى به اثبات رسيده، نگارنده علّت بقاى شيعه را در طول تاريخ، تحت تأثير دو عامل اساسى يعنى قيام امام حسين عليه السلام و اميد به ظهور مصلح جهانى دانسته و به همين سبب به نگارش اين کتاب پيرامون موضوع مهدويّت اقدام کرده است. خط اصلى کتاب، استفاده از آيات قرآنى با تفسير اجتهادى (با تکيه بر تفسيرالميزان) و نيز بهره‌گيرى از روايات براى ترسيم سيماى قرآنى حضرت مهدى عليه السلام (با تکيه بر کتاب معجم احاديث الامام المهدى عليه السلام) است. امّا امتياز ويژه‌ى آن، تقسيم موضوعى آيات مهدويّت است، با توجّه به اين نکته که در ديگر کتاب‌ها، غالبا آيات به ترتيب مصحف آمده است.
ويژگى تحليلى کتاب، اين فرصت را براى تمام پژوهشگران مباحث مهدويّت فراهم مى‌آورد تا در قالب پژوهشى، روشمند، چشم‌اندازى از مباحث مهدويّت را در قالب يک کتاب ببينند. نکته‌اى که براى بهره‌گيرى بهتر از اين‌گونه کتاب‌ها بايد گفت، ضرورت تهيّه‌ى نمايه‌هاى موضوعى در پايان کتاب است، که متأسّفانه اين کتاب فاقد آن است. اميد آن‌که اين نکته در چاپ‌هاى بعدى اين کتاب، و نيز در ديگر کتاب‌هاى اين سلسله ـ که هنوز منتشر نشده مدّنظر قرار گيرد تا زمينه‌ى گسترش معارف مهدوى و معرفت حضرت مهدى عليه السلام ـ بر اساس آيات کتاب مبين، تحليل‌هاى عقلى و روايات ائمه‌ى معصومين عليهم السلام ـ فراهم آيد. نيز ترجمه‌ى کتاب به زبان‌هاى ديگر (از جمله فارسى)، تلخيص کتاب در قالب جزوه‌هاى کم‌حجم و خوش‌خوان براى بهره‌گيرى بيشتر نسل جوان از اين‌گونه مباحث، پيشنهاد مى‌شود، از آن‌رو که رسول خدا صلى‌ الله‌ عليه‌ و‌ آله وسلممعرفت امام زمان عليه السلام را سبب رهايى از مرگ جاهلى دانسته است.
توفيق نويسنده و ناشر را در تداوم اين جهاد مقدّس، از خداى تعالى خواهانيم. اميد است که، شاهد انتشار ديگر کتاب‌هاى اين سلسله باشيم.

صفحه از 118