كتاب‏شناسى گزيده‌ ى آثار دانشمندان اهل تسنّن درباره‌ ى امام مهدى عليه السلام تکمله‌ى دو گفتار محقّق طباطبايى - صفحه 79

ـ سلمى، احاديث فراوانى در مورد اشراط السّاعه گردآورده، که احاديث صحيح، حسن و ضعيف را در بر دارد، بدون بيان احکام آن، زيرا نقد، صنعت او نبوده است... در بعضى از تعليقات و توثيقات محقّقان کتاب، فوائدى نيکو آمده است. (حمش، ص 66)

3. القول المختصر في علامات المهديّ المنتظر (ابن‌حجر هيتمى)

عبدالرّحمان‌بن عبداللّه‌ ترکى به تحقيق، تخريج احاديث، تعليق و مقدّمه‌ى آن پرداخته و دار الزاهراء للإعلام العربى در قاهره، چاپ اوّل آن را در سال 1315 منتشر ساخته است. کتاب، 125 صفحه دارد، که 24 صفحه‌ى آن مقدّمه و 18 صفحه فهارس است. کتاب، تلخيص کتاب «العرف الوردى» سيوطى است که ادّعاى مهدويّت جمعى از معاصرانش، او را به تأليف اين کتاب واداشت. (حمش، ص 67 ـ 68)

4. البرهان فى علامات مهديّ آخرالزّمان (متّقى هندى)

اين کتاب که با تحقيق جاسم‌بن محمّدبن مهلل الياسين الکويتى (دانشمند معاصر) منتشر شده است از گسترده‌ترين کتاب‌هايى است که درباره‌ى مهدى سخن مى‌گويد. کتاب، 275 حديث دارد. شيخ جاسم به تواتر احاديث مهدى عقيده دارد؛ و عقيده به ظهور او را يکى از عقايد ضرورى مسلمانان مى‌داند... وى، در مقدّمه‌ى خود، از عالمان و پژوهشگرانى نام مى‌برد که درباره‌ى مهدى کتاب نوشته‌اند. اينان 26 تن هستند که آخرينِ آنان دکتر عبدالعليم عبدالعظيم بستوى است. وى، رساله پايان‌نامه‌ى خود را در دانشکده‌ى شريعت از دانشگاهم‌القرى عربستان تحت عنوان «الأحاديث الواردة في المهديّ في ميزان الجرح و التعديل» در سال 1397 ـ 1398 قمرى گذرانده است. (حمش، ص 68 ـ 69)

5. فتح‌المنّان شرح الفوز و الأمان (فاضل منينى)

بى‌ترديد، اين کتابى پربهره و سودمند در باب لغت و اِعراب و بلاغت است. (حمش، ص 75)

صفحه از 106