كتاب‏شناسى گزيده‏ ى آثار دانشمندان اهل تسنّن درباره‏ ى امام مهدى عليه ‏السلام آثار شناخته‏ شده و موجود - صفحه 33

شرح منظومهـ سيّد عبدالاعلى سبزوارى
اسفارـ شيخ صدرا بادكوبى
شرح لمعهـ ميرزا حسن نبوى كاشمرى، شيخ ذبيح اللّه‏ قوچانى
القوانين المحكمةـ سيّدعلى علّامه فانى اصفهانى
دروس عالىـ شيخ عبدالحسين‏رشتى، شيخ مجتبى لنكرانى، ميرزا محمّدعلى‏اردوبادى، سيّد عبدالهادى شيرازى، سيّد ابوالقاسم خويى.
تحقيق و كتابشناسىـ شيخ عبدالحسين امينى، شيخ آقابزرگ تهرانى.
وى، از شيخ آقا بزرگ تهرانى، آيه‏اللّه‏ سيّد ابوالقاسم خويى و آيت‏اللّه‏ سيد عبدالهادى شيرازى اجازه روايت حديث داشت. و خود به جمعى از فضلا، اجازه‏ى روايت حديث داد.
در سال 1396 هجرى قمرى ناگزير به ايران آمد، در قم سكنى گزيد و كارهاى تحقيقى خود را با نوشتن استدراك بر كتاب الغدير آغاز كرد. اين استدراك، بر مبناى كتاب‏هايى بود كه علّامه امينى در اختيار نداشت و نديده بود. محقّق طباطبايى كه سفرهاى علمى زيادى به حجاز، سوريه، اردن، لبنان، تركيه، آمريكا، انگليس و... رفته بود، تجربه‏هاى گرانقدر خود راـ با كمال سماحت و بزرگوارى‏ـ در اختيار محقّقان و پژوهشگران علوم اهل‏بيت عليهم ‏السلام قرار مى‏داد و بدين‏سان در تربيت آنان مى‏كوشيد.
و بالاخره پس از 68 سال تعلّم و تعليم و خدمت علمى به آستان مقدّس اهل بيت عليهم ‏السلام در ماه رمضان سال 1416 (مطابق با 1374 شمسى) درگذشت.

آثار

از آن‏جا كه محقّق طباطبايى هدف اصلى خود از تلاش علمى را تربيت محقّقان و حل مشكلات علمى آن‏ها مى‏دانست، چندان در بند تكميل آثار مكتوب خود نبود. با اين همه، در تحقيق ده‏ها متن از متون كهن شيعى، نقشى اساسى داشت، كه در مقدّمه‏ى آن كتاب‏ها، ياد شده است.
برخى از آثار او در زمينه‏ى تحقيق متون چنين است:
فهرست منتجب‏الدّين، نوشته‏ى شيخ منتجب‏الدّين رازى (قرن ششم)، چاپ قم 1404؛ الأربعون المنتقى من مناقب المرتضى، نوشته‏ى ابوالخير احمدبن اسماعيل

صفحه از 68