مهدويّت در قرآن آيات مشترك - صفحه 100

وجه سوم‏ـ منابع تفسير اثرى نزد مسلمانان

پس از درگذشت پيامبر، امّت اسلام، كه در حال رشد فزاينده‏ى كمّى و كيفى بود، دستِ‏كم، به همان شدّتِ دوران نبوّت، به دوام و برقرارىِ سِمَتها و منصب‏هاى قرآنىِ ايشان، يعنى تعليم، تبيين، قضاوت و حكومت، نياز مبرم داشت كه مى‏بايست به دست جانشينانى شايسته و با كفايت سپرده مى‏شد؛ پس پيروان قرآن، در تشخيص اين جايگزين، به دو ديدگاه گرويده، و سرانجام اين دو گروه سرشناس را پديد آوردند:
گروه اكثريّت، يا «اهل سنّت» به همه‏ى اصحاب، به يكسان نگريستند و تمامىِ آن‏ها را، از دم، كِسوَتِ «عدالت» پوشاندند و بر مسندِ «اجتهاد» نشاندند. چه فاسق بودند يا صالح، طليق ۱ بودند يا مجاهد، آزپيشه بودند يا وارسته، بى‏فرهنگ بودند يا فرهيخته، بدرفتار بودند يا پرهيزگار، و در يك كلام، همه و همه را، پيله‏ور بودند يا گوهرفروش، بر تفسيرِ كتاب خدا و اداره‏ى جامعه بر مبناى تفسير خويش مُجاز بلكه مُناب دانستند و گفتند: لِلمُصيبِ أجرانِ، وَ لِلمُخطى‏ء أجرٌ واحِدٌ ۲
گروه اقليّت، يا «مكتب امامتى»، به ارشاد خرد و وجدان و به استناد پيامبر و قرآن، بر جاى پزشك، پزشك‏يار خواستند نه دام‏پزشك؛ و بر جايگاه آفتاب، مهتاب پسنديدند نه كرم شب‏تاب. آنان نخبگانِ از خاندان نبوّت را، به تعريف كتاب و تنصيص رسول، بر ديگر صحابيان مقدَّم داشتند و آن بزرگواران، به قرينه‏ى «و يُطَهِّرَكُم تَطهيرا»۳ ، همان «مُطَهَّرون» دانستند كه بر «كتاب مكنون» دسترسى دارند؛ و به نشانه‏ى «إنِّي مُخَلِّفٌ فيكُمُ الثَّقَلين...»۴ ، مصداقِ «مَن عِندَهُ عِلمُ الكِتاب»۵

1.دشمنان اسلام، كه در فتح مكّه ناگزير، تسليم شدند و با عبارت «أنتم الطُّلَقاء» مورد بخشايش پيامبر قرار گرفتند.

2.آن‏كه (در رأى اجتهادىِ خود) به نتيجه‏ى درست رسد دو پاداش بَرَد و آن‏كه به خطا افتد يك پاداش گيرد.

3.احزاب / ۳۳: جز اين نيست كه خدا مى‏خواهد تا هر پليدى را از شما «اهل بيت» ببرَد و شما را به كمال پاكيزه سازد.

4.«نزديك است كه به ديگر سَراى، فرا خوانده شده، نداى مرگ را آرى گويم؛ پس در ميان شما، دو چيز گران‏بها: كتاب خدا و عترت (اهل بيت) خويش را، جانشين مى‏گذارم، تا آن‏گاه كه شما به دامان هر دوى آن‏ها بياويزيد هرگز گمراه نخواهيد شد و اين دو، تا همايش رستاخيز، از يك‏ديگر جدانخواهند گشت.» اين حديث نبوى، در حدّ تواتر، مقبول فريقَين است. رك: السيّد علىّ الميلانى، نفحات الأزهار، ج ۱ تا ۳ (حديث ثقلين).

5.رعد/ ۴۳: بگو ميانه‏ى من و هر كس كه دانش كتاب نزد اوست، با شما، شهادت خدا كفايت مى‏كند.

صفحه از 123