مهدويّت در قرآن آيات مشترك - صفحه 101

شناختند و به فرموده «سَلوني عِنِ االقُرآن» ۱ مرجعِ «فَاسْئَلوا أهلَ الذِّكرِ»۲ پذيرفتند. از اين رو، در تفسير كتاب خدا، كلام ايشان را به عنوانِ ميزان باور نمودند و آراء تفسيرىِ ديگران را بدين معيار سنجيدند. البتّه گروه اكثريّت، با در دست گرفتنِ قدرت و حكومت، هرگز به رهبران مورد قبول و اعتقادِ گروه اقليّت، مجال و ميدان ندادند تا جامعه‏ى اسلامى را بر اساس برداشت و نگرشِ خويش، از تعاليم انسان‏سازِ قرآن، رشد دهند و اداره كنند.
به هر حال سنّيان و شيعيان، در سه منبع زير از مصادر تفسير اثرى يا بالمأثور، اشتراك نظير دارند كه در متون و آثارِ تفسيرىِ خود، از آن منابع، بنا بر أسناد مورد قبول خويش، آورده‏اند:
1ـ آياتى از كلام اللّه‏، كه آيه‏ى مورد نظر را تبيين مى‏كنند و به تعبير قرآن، «آيات مُبَيِّنات»۳ هستند.
2ـ احاديث قدسى، كه گفتار پروردگار است، به نقلِ پيامبر، و به روايت فرشته‏ى روح‏الأمين.
3ـ روايات تفسيرىِ پيامبر، بلكه به عبارت درست‏تر، سنّت ايشان شامل: اقوال، افعال، تقارير.
امّا همان‏گونه كه گفته شد، اهل سنّت، گفته‏ها و گاه كرده‏هاى اصحاب، تابعانِ

1.اميرمؤمنان عليه ‏السلام : مرا از قرآن بپرسيد تا شما را آگاه سازم كه هر آيه‏ى آن، كجا و درباره‏ى چه كس فرود آمده است: ـ الصَّدوق، عيون‏أخبار الرِّضا۱ / ۷۳؛ الطوسى، الأمالى / ۵۲۳؛ الطبرسى، الإحتجاج ۱ / ۶۱۷ (منابع شيعى) ـ ابن‏عبدالبرّ، الإستيعاب، (همراه ألإصابة) ۳ / ۴۳؛ السُّيوطى الإتقان ۲ / ۱۲۲۷ (منابع سنّى).

2.نحل/ ۴۳ و أنبيا/ ۷: پس اگر نمى‏دانستيد از اهل ذكر (پيوستگان با قرآن و پيامبر) جويا شويد.

3.نور/ ۳۴ و ۴۶: همانا به راستى، آياتى روشنگر به سوى شما فرو فرستاديم. ـ طلاق/ ۱۱: همانا خدا فرستاده‏اى يادآور به سوى شما گسيل داشته، كه آيات روشنگر خدا را، بر شما مى‏خوانَد.

صفحه از 123