مهدويّت در قرآن آيات مشترك - صفحه 97

فرود آمده است ۱ ؛ از اين‏رو، هر كس و ناكس، بر حمل و حكايتِ همه‏ى حقايق آن تاب نيارد و بر اِبطال و اضمحلال دقايق آن توانا نگردد. آرى: «لا يأتيهِ الباطِلُ مِنْ بَينِ يَدَيْهِ و لا مِنْ خلفِهِ»۲
چونان نسخه‏ها و توصيه‏هاى درمانى‏ـ بهداشتىِ پزشكانِ دلسوز و دانشمند، براى انسانِ گرفتارِ به هزار و يك درد و بيمارى، هم داروهاى موقّتى دارد و هم دستورهاى هميشگى؛ پس گاهى به صلاح جماعتى، «بَدَّلْنا آيَةً مَكانَ آيَةٍ»۳ فرموده، و زمانى براى مصلحت جامعه‏اى، مژده‏ى «نأتِ بِخَيرٍ مِنها أو مِثلِها»۴ سَر داده است. از اين رو، در ميان آيات اين كتابِ همگانى، همه جايى و همه زمانى، «ناسخ» و «منسوخ» پديد آمده، كه در چنته‏ى هر مدّعىِ دانايى، يا در گنجينه‏ى هر متظاهرِ به فرزانگى، از معرفت دشوار و پيچيده‏ى آن، بهره و اندوخته‏اى، نتوان يافت. ۵
به مصداق: «وَ أسبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً و باطِنَةً»۶ ، درباره‏ى اين بركت جاودانه و نعمت بى‏كرانه نيز فرموده‏اند: «اِنَّ لِكتابِ اللّه‏ِ ظاهرا و باطنا» ۷ و «اِنَّ لِلْقُرآنِ بَطنا و لِلبَطنِ بَطنٌ و لَهُ ظَهرٌ وَ لِلظَّهرِ ظهرٌ» ۸ امّا كدامين انسان سترگ است كه بتواند اين صدف‏هاى ظاهر را بشكافد و آن مرواريدهاى باطن را به در آورد؟ كه هشدار داده‏اند: «ظَهرُهُ تَنزيلُه و بَطنُهُ تأويلُه» ۹

1.بنگريد: غلامحسين تاجرى نسب، رساله‏ى «علوم قرآنى»/ ۲۱ تا ۴۵، مقاله‏ى «أسباب نزول».

2.فصّلت/ ۴۲: هيچ كوبنده و نابودكننده، از هيچ سو و در هيچ زمان، (قرآن) را در نرسد.

3.نحل/ ۱۰۱: آن‏گاه كه آيتى را جايگزين آيت ديگر نموديم.

4.بقره/ ۱۰۶: (كارآئىِ قانونى) هيچ آيتى را از ميان نبريم يا واپس نيندازيم، مگر اين كه مانند آن يا بهتر از آن را بياوريم.

5.بنگريد: غلامحسين تاجرى نسب، رساله‏ى «علوم قرآنى» / ۴۶ تا ۶۲، مقاله‏ى «ناسخ و منسوخ».

6.لقمان/ ۲۰: و (خدا) بخشش‏هاى خويش را، هم آشكار و هم ناپيدا، بر شما فرو ريخت.

7.همانا براى كتاب خدا، هم (حقايق) هويدا، و هم ناپيدا مى‏باشد: ـ احمدبن‏محمّدبن‏خالد البَرقى، المَحاسِن ۱ / ۴۲۱ از امام باقر عليه ‏السلام .

8.همانا قرآن را درونى‏ست و درونش را نيز درونى ديگر، و آن را برونى‏ست و برونش را نيز برونى ديگر: ـ احمدبن‏محمّدبن‏خالد البَرقى، المَحاسِن ۲ / ۷ از امام باقر عليه ‏السلام .

9.برون آشكارِ آن، (كلماتِ) فرو فرستاده است و درون پنهانِ آن، (حقائق واقعيّه‏ى) بازگشت داده (بدان كلمات) مى‏باشد: محمّدبن‏الحسن الصَّفار القمّى، بصائر الدَّرَجات / ۱۹۶ از امام باقر عليه ‏السلام .

صفحه از 123