مهدويّت در قرآن آيات مشترك - صفحه 98

به سبب تفاوت افقِ فكر، يا اوج نظرِ مردمان هر دوران، هم در آن «آياتٌ مُحكَماتٌ» نهاده، و هم «أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ» تا «الَّذينَ في قُلوبِهِم زَيغٌ»، آزموده و شناخته شوند و جويندگان تأويلِ قرآن نيز بدانند كه: «ما يَعلَمُ تَأويلَه إلّا اللّه‏َ و الرَّاسِخونَ فِي العِلم» ۱
به فرمان پروردگار جهانيان، «فى لَوحٍ مَحفوظٍ»۲ ثبت شده؛ «في كتابٍ مَكنونٍ»۳ ضبط گشته؛ و «في صُحُفٍ مُكَرَّمَةٍ * مَرفوعَةٍ مُطَهَّرةٍ»۴ قرار يافته؛ تا زيورهاى حقايق و گوهرهاى معارف آن از دسترس نااهلان به دور مانَد «وَ لا يَمَسُّهُ إلّا المُطَهَّرون»۵ ، گردد.

وجه دوم‏ـ تفسير هم‏ريشه يا خويشاوندِ با قرآن (اثرى)

بنابر همه‏ى آن جهات و جوانب، بلكه بر اساسِ دلايلى افزونتر از آن شواهد، همگان به تفسيرى از قرآن، نيازمندند كه از منبع ربّانىِ همين كتاب آسمانى، مايه و سرچشمه گرفته باشد.
پيشتر و بيشتر از هر كس، اين شخص شخيصِ پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلمبود كه به دليلِ «علَّمَ القرآَن» 6 سَرِ بندگى بر آستان خداى «رحمان» نهاد و به شاهد «ثُمَّ إنَّ عَلينا بَيانَه» 7 زانوى دريوزگى بر كرانِ آن ادبستان ساييد. معارف و معالمِ نهفته در ژرفاىاقيانوس بى‏كران قرآن را، چنان از دل و جان فرا گرفت كه با سه گواهىِ قرآنىِ: «لِتُبَيِّنَ

1.آل‏عمران/ ۷: (خدا)ست آن‏كه بر تو (اى پيامبر) اين كتاب را فرو فرستاد. از آن آياتى (داراى معناى) استوار و گريزناپذيرند، كه آنان پايه و ريشه‏ى كتاب هستند و ديگر، (آياتى كه داراى معانىِ) گونه‏گونند؛ پس كسانى كه در دل‏هايشان كژى باشد از آن، پاره‏اى را كه گونه‏گون بوده، پيروى كنند؛ (اين دوگانگىِ آيات)، براى آزمودن و نيز جستنِ تأويلِ كتاب است و تأويل آن را جز خدا، و كسانى كه در اين دانش، به ژرفا رسيده‏اند، نمى‏داند.

2.بُروج/ ۲۱ و ۲۲: بلكه آن، قرآنى‏ست شكوهمند، كه در نوشتگاهى نگاهداشته و پايدار، قرار دارد.

3.واقعه/ ۷۸: در نوشته‏اى پنهان شده مى‏باشد.

4.عبس/ ۱۳ و ۱۴: در برگه‏هايى‏ست گرامى داشته، والامرتبه و پاكيزه گشته.

5.واقعه/ ۷۹: جز پاكيزه‏شدگان، دست هيچ‏كس، بدان (خزائن) نرسد.

6.رحمان/ ۲: خداى مهربانِ به همگان، قرآن راآموزش داد.

7.قيامت/ ۱۹: پس آن‏گاه روشن‏سازىِ آن بر (عهده) ما مى‏باشد.

صفحه از 123