مهدويّت در قرآن آيات مشترك - صفحه 99

لِلنّاس» 1 «لِتُحكُمَ بَينَ النّاسِ» 2 و «يُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَ الحِكمَةَ» 3 فضيلتِ «داورى»، كرامتِ «روشنگرى» و شرافتِ «آموزگارى»، براى همه‏ى جهانيان را، در عرصه‏ى پيام و كلام پروردگار، ويژه‏ى خويش ساخت.
از زمان فرود نخستين آيات، پيامبر به تعليم تلاوت، تأكيد بر حفظ و كتابت، و تفسير هر كلمه و عبارت پرداخت تا از اين رهگذر، براى ياران خويش، اصول معرفت را تبيين، آداب تربيت را تفهيم و احكام شريعت را تشريح نمايد. اين نخستين دوره از ادوار تاريخ تفسير به شمار مى‏آيد كه در آن، شيوه‏ى تفسير «أثَرى» يا «بِالمأثور» به دست پيامبر اكرم صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلمپايه‏ريزى شده است.
در اين روش تفسيرى، ايشان از سه منبع نورانى، بهره مى‏گرفتند:
1ـ دريافت‏هاى ملكوتى، به هنگام فرود دفعىِ حقايق قرآنى، در شب‏هاى قدر.
2ـ پيام‏هاى غيرقرآنىِ مصدر وحى، در شكل احاديث قدسى، كه از آغاز بعثت تا پايان حيات، گاه و بيگاه، ضمن ديدار با فرشته‏ى روح‏القُدس، به سبب زمينه‏ى پيشامد، يا بدون آن، بديشان مى‏رسيد.
3ـ تدبّرِ خردپسند، در آيات كتاب خدا، براى حلّ و رفعِ ابهام و اجمالِ ظاهر يك آيه، يه يارىِ توضيح و تفصيلِ همان نكته، در آيه يا آياتى ديگر.
بدين‏گونه‏ى رسول معصوم پروردگار، متناسب با درك و درايتِ پرسندگان و فهم و فقاهتِ شنوندگان، عباراتِ قرآن را براى همگان، اشارات آن را براى فرزانگان، لطائف آن را براى برگزيدگان، و حقايق آن را براى جانشينان خويش، 4 آموزش مى‏داد.

1.نحل/ ۴۴ و ۶۴: ما اين يادآور (قرآن) را، بر تو يكباره فرو فرستاديم تا براى مردم، روشن سازى آن‏چه را كه كم‏كم بر آنان فرو فرستاده شدـ اين كتاب را، بر تو، يكباره فرود نياورديم مگر تا هر چه را در آن اختلاف كردند برايشان روشن سازى.

2.نساء/ ۱۰۵: همانا ما به سوى تو (اى پيامبر)، اين كتابِ سراسرِ حقّانيّت، را يك‏باره فرو فرستاديم تا بدان‏چه خدا نشانت داده، ميان مردم داورى كنى. ـ بقره/ ۲۱۳: و همراه هر كدام ايشان، كتابِ سراسر حقّ و حقيقت را، يك پارچه فرو فرستاد تا ميان مردم داورى كند درباه‏ى آن‏چه در آن (كتاب) اختلاف نمودند.

3.بقره / ۱۲۹؛ آل‏عمران / ۱۶۴؛ جمعه / ۲: و آنان را كتاب و حكمت مى‏آموزد.

4.الفيض الكاشانى، الصّافى ۱ / ۱۹؛ المجلسى، بحارالأنوار ۹۲ / ۱۰۳ به نقل از: الدُّرَّة الباهِرة.

صفحه از 123