نگاهى به كتاب غررالحكم و جواهرالكلم - صفحه 81

2 ـ گزارشى كوتاه از نسخه هاى موجود غررالحكم

1 ـ 2 ـ گزارشى كوتاه از نسخه هاى موجود غررالحكم

پيش از ورود به بحث تذكّر مى دهد كه نسخه هاى متعددى از كتاب غررالحكم و دررالكلم آمدى در كتابخانه ها و مراكز علمى معتبر وجود دارد كه براى نمونه، به برخى از آنها اشاره مى شود:
الف ـ نسخه اى بسيار نفيس با جلد و سرفصلهاى طلاكارى به شماره 186 در كتابخانه حضرت رضا عليه السلام ، كه در سال 961 هجرى به دست كاتب آن بهاءالدين حسين خاتمه يافته است.
ب ـ نسخه ديگرى در همان كتابخانه به شماره 1168 و با خط نه چندان خوش و زيبا موجود است كه تاريخ نگارش آن 517 هجرى قمرى (بسيار نزديك به زمان مؤلف) است.
ج ـ نسخه ديگرى با خط نسخ و نفيس و جلد طلاكارى شده طى شماره 3092 در كتابخانه مجلس شوراى اسلامى و بدون ذكر تاريخ موجود است.
د ـ يكى ديگر از نسخه هاى اين كتاب در كتابخانه ملك طى شماره 2437 وجود دارد كه كاتب آن على بن اسماعيل بن يوسف، در شب سيزدهم ماه رمضان 717 هجرى در شهر بغداد آن را به پايان رسانده است.
البته نسخه هاى ديگرى از اين كتاب در ديگر كتابخانه ها و ديگر شهرها مشاهده شده كه از ذكر آن خوددارى مى كنيم. اين كتاب توسط مرحوم حاج محمدعلى انصارى به فارسى و در دو مجلد ترجمه شده است. همچنين محقّق و محدّث بزرگ قرن يازدهم مرحوم آقا جمال خوانسارى شرحى ارزشمند بر اين كتاب به زبان فارسى نگاشته است.

2 ـ 2 ـ بررسى مقدمه غررالحكم و بيان انگيزه مؤلف در تأليف آن

عبدالواحد تميمى صاحب غررالحكم و دررالكلم در مقدمه كتاب، قصد خود را در جمع آورى سخنان گوهربار حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام ، بدين سان بيان مى دارد : «آنچه كه مرا تشويق نمود و بر آن داشت كه به نگارش و گردآورى اين مجموعه بپردازم، كارى بود

صفحه از 88