نقدى بر بعضى از چاپ‏هاى نهج‏ البلاغه - صفحه 74

نقدى بر بعضى از چاپ‏هاى نهج‏البلاغه

دكتر محمد هادى امينى ۱

ترجمه: محمد دزفولى ۲

چكيده: كتاب «نهج البلاغه» از زمان تأليف تاكنون، بيش از هزار سال است كه در كانون توجّه و مراجعه قرار دارد. در اين ميان، پس از رواج صنعت چاپ در شرق، چاپ حروفى شيخ محمد عبده در بيروت و مصر و نيز چاپ حروفى صبحى صالح در بيروت، بسيار مورد توجّه بوده و هست. نويسنده در اين گفتار ـ كه پس از رجوع به نسخه‏هاى خطى و شروح كهن نهج‏البلاغه نگاشته ـ مواردى از تصحيف و تحريف را در چاپ عبده و صالح تذكّر مى‏دهد.

كليد واژه‏ها: نهج‏البلاغه، بررسى انتقادى چاپ‏ها / نهج‏البلاغه ، چاپ محمد عبده / نهج‏البلاغه، چاپ صبحى صالح.

اگر بخواهيم به يارى خداى متعال از نهج‏البلاغه سخن بگوييم و آن را بشناسانيم و مفاهيم و مقاصد آن را از جوانب گوناگونش مورد بررسى قرار دهيم، سخن بسيار به درازا مى‏كشد. نهج‏البلاغه، اين كتاب جاويدى كه از هيچ سويى باطل بر آن راه ندارد و از تعريف و توصيف اين و آن بى‏نياز است، به ويژه بعد از اينكه به شهرت گسترده‏اى دست

1.درباره مؤلف فقيد (۱۳۵۰ ـ ۱۴۲۱ هجرى قمرى) و مراتب علمى و عملى ايشان، رجوع شود به كتاب: الغدير فى التراث الاسلامى، سيد عبدالعزيز طباطبايى، بيروت: دارالمورخ العربى، ۱۴۱۴، ص ۱۸۹ ـ ۱۹۰. متن اصلى مقاله، در زمان حيات نويسنده چاپ و منتشر شد، با اين مشخصات: نهج‏البلاغه بين عواصف التحريف و النقصان، در: فصلنامه « وقف ميراث جاويدان » ، شماره ۲۵ ـ ۲۶ ( ويژه‏نامه نهج‏البلاغه )، ۱۳۷۸ شمسى، ص۱۶۸ ـ ۱۷۶.

2.* ـ استاديار دانشگاه تهران.

صفحه از 92