نقدى بر بعضى از چاپ‏هاى نهج‏ البلاغه - صفحه 79

به تصحيح آن بپردازند و آن را به شكل واقعى‏اش عرضه بدارند.
1 . خطبه يكم درباره آغاز آفرينش آسمان و زمين:
در نسخه‏هاى خطى ياد شده، شرح قطب الدين راوندى 1 / 23، شرح ابن ابى الحديد 1 / 75، شرح ابن ميثم بحرانى 1 / 189 و شرح وسيط ابن ميثم ص 49 آمده است:
«فمن وصف الله سبحانه فقد قرنه، و من قرنه فقد ثناه، و من ثناه فقد جزأه، و من جزأه فقد جهله، و من أشار اليه فقد حدّه، و من حدّه فقد عدّه، و من قال فيم فقد ضمنه» .
امّا در شرح محمد عبده 1 / 15 و نيز صبحى صالح ص 39 به دنبال جمله «و من جزأه فقد جهله» اين جمله اضافه شده است: «و من جهله فقد أشار اليه» . اين جمله ساختگى و بى‏معنى است، زيرا كسى كه منكر وجود خداى متعال است و او را نمى‏شناسد، چگونه به او اشاره مى‏كند؟
كسانى كه بر شيوه محمد عبده رفته‏اند و به دنبال او گام زده‏اند، امر بر آنها مشتبه شده است.
2 . خطبه يكم در توصيف آفرينش آدم عليه ‏السلام :
در نسخه‏هاى خطى، شرح راوندى 1/70، ابن ابى الحديد 1/97، ابن ميثم 1/ 189، نهج‏البلاغه مصوّر ص 56، اختيار مصباح السالكين ص 50 آمده است:
«و معرفة يفرق بها بين الحق و الباطل، و الاذواق و المشام، و الالوان و الاجناس، معجونا بطينة الالوان المختلفة و الاشباه المؤتلفة، و الاضداد المتعادية، و الاخلاط المتباينة، من الحرّ و البرد، و البلة و الجمود، و المساءة و السرور» .
امّا در نسخه‏هاى چاپى عبارت «والمساءة و السرور» حذف شده است. در شرح كبير ابن ميثم 1/169 اين عبارت در متن نيامده، امّا در شرح آن 1 / 189 آمده است.
3 . خطبه شقشقيّه
در نسخه‏هاى خطى، ابن‏ابى‏الحديد 1 / 204، راوندى 1 / 121، نهج‏البلاغه مصوّر ص 10 آمده است:
«قال: إن رفع رأسها. بمعنى أمسكه عليها. و فى‏الحديث أنّ رسول اللّه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلم خطب الناس

صفحه از 92