صفات خدا در قرآن و نهج‏ البلاغه - صفحه 10

صفات خدا در قرآن

قرآن كريم مى‏فرمايد:
«ولله الاسماء الحسنى فادعوه بها و ذروا الذين يلحدون فى اسمائه سيجزون ما كانوا يعملون» (اعراف، 180)
بهترين نام‏ها مخصوص خداى تعالى مى‏باشد، پس او را به آن نام‏ها بخوانيد (و بپرستيد). و كسانى را كه در نام‏هاى خداوند، كژى مى‏جويند و به راه كج مى‏روند، رها كنيد، به زودى كيفر عمل خويش را خواهند ديد.

اسماء حسنى

مقصود از اسماء حسنى، كلماتى است كه بر اتّصاف ذات به بهترين كمال‏ها دلالت دارد. فرق بين اسم و صفت آن است كه مثلاً علم را صفت گويند و عالم (ذات متّصف به علم) را اسم گويند، پس بحث اسماء همان بحث صفات است. و چون علم صفت كمال است، عالم و عليم اسم حسن است. وقتى بگوييم اعلم، اسم اَحسن خواهد بود و وقتى تنها بگوييم عالم يا بر همه چيز دانا، نيكوترين اسم خواهد بود.

الحاد چيست؟

الحاد به معنى انحراف و كج‏رفتن است. در تفسير «الحاد در اسماء خدا» دو قول از مفسّران آمده است:
1 ـ به جاى توصيف خدا به اسم‏هاى نيكو، او را به وصفى كه لايق وى نيست متّصف كنيم، مثل آنكه او را پدر بناميم و برايش پسر قائل شويم (چنان كه مسيحيان مى‏گويند. اب و ابن و روح القدس) و مثل آن كه مشركان، ملائكه را بنات الله مى‏نامند و از جنّيان براى خدا همسر قائلند و در ردّ آنها در سوره جن مى‏فرمايد: «و انّه تعالى جدّ ربّنا ما اتّخذ صاحبة ولا ولدا» (جنّ، 3)
2 ـ اسم‏هاى خدا را بر غير خدا اطلاق كنند، مثلاً از كلمه الله، كلمه اللات را براى يك بت و از كلمه العزيز، كلمه العزّى را براى بت ديگر بكار برند.

صفحه از 17