مرورى بر احاديث معرفت خدا (1) - صفحه 22

فكرى و اخلاقى رسيده‏اند كه با تحمل و بردبارى تمام، سخنان مخالفان خويش را به دقت گوش فرامى دهند، با تامل و تدبّر، آنها را بررسى مى‏كنند، با ادب دينى و عقلى خويش پاسخ مناسب به آنها مى‏دهند و از پرداختن به هر گونه حاشيه و سخن بى مورد پرهيز مى‏كنند.
در سه شماره اخير نشريه ـ يعنى شماره‏هاى 4 و 5 و 6 ـ مقالاتى تحت عنوان «توحيد از ديدگاه قرآن و نهج البلاغه» از نويسنده‏اى توانا و دانشورى بزرگ و عالمى عامل و فاضلى ژرفنگر و راهنمايى پارسا و پاكدامن، به چاپ رسيد. اينجانب مقالات ايشان را به دقت تعقيب مى‏كردم و آنها را با تأمّل و تدبّر مطالعه مى‏نمودم و در كنار اين مقاله‏ها از آثار ديگر ايشان ۱ استفاده مى‏بردم. اين مطالب ارزشمند، حكايت از فكرى باز انديشه‏اى تازه روشن، عدم تعبد به سخنان پيشينيان و اجتهادى پويا در افكار بشرى مى‏كند. از اين رو، علاقه‏اى وافر به ايشان و نوشته هايشان پيدا كردم. به همين جهت، دست به قلم بردم تا به بيان قاصر خويش از آن بزرگوار تشكر كنم و پرسش‏ها و تأمّلاتى كه در مطالب ايشان به نظرم رسيد، عرضه بدارم، بدان اميد كه راهى براى استفاده بيشتر از ايشان گشوده شود و مطالب جديد و نوشته‏هاى كامل‏ترى به جويندگان راه علم و دانش عرضه گردد. اميد است آن بزرگوار، جسارت حقير را بخشيده و نگارنده را مشمول كرامت و محبّت خويش قرار دهد.
معظّم له در اين سه مقاله ـ همين گونه در حواشى منتشر نشده توحيد الاماميه ـ از كنار مطالب علمى به اجمال و ابهام گذشته و يا ادعايى نموده، بدون اينكه براى آن استدلال و بيان كاملى كرده باشد. بدين جهت لازم دانستم برخى مشكلات و سؤالات موجود در مقالات خويش را در قالب مقالاتى يادآور شويم و از ايشان بخواهم در حدّ امكان، مباحث را به صورت روشن‏تر بيان دارند و پاسخ مشكلات را براى خوانندگان گرامى عرضه نمايند.

1.ـ منظور حواشى متعدد ايشان بر كتاب توحيد الاماميه استاد حضرت آية الله ملكى ميانجى و كتاب شرح منظومه - تقرير درسهاى استاد مطهرى ـ است.

صفحه از 61